Ljubljana, 13. 12. 2024 – Vlada RS je pripravila nov osnutek predloga Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o financiranju občin (v nadaljevanju: ZFO-1), ki ga je posredovala v obravnavo Državnemu zboru RS.
Zakon ureja financiranje nalog s področja občinskih pristojnosti, pri čemer natančneje določa vire financiranja, ugotavljanje primerne porabe občin, sofinanciranje nalog, programov in investicij občin ter financiranje novih občin.
S predlagano spremembo 10.a člena bo omogočena pravna podlaga za zadolževanje občin za infrastrukturne projekte, vključene v občinske proračune, tudi pri mednarodnih razvojnih bankah, katerih članica je RS, in sicer gre za Evropsko banko za obnovo in razvoj (EBRD), Evropsko investicijsko banko (EIB) in Razvojno banko Sveta Evrope (CEB). Vse navedene banke izvajajo posle v Sloveniji in imajo v svojih politikah izvajanje financiranja infrastrukture, ki je v velikem delu v občinski lasti, občine pa se v okviru zdaj veljavne zakonodaje pri njih ne morejo zadolžiti, zadolžujejo pa se lahko na primer pri Stanovanjskem skladu RS ali pri SID banki, ki pa sta tudi oba komitenta na primer CEB. Z možnostjo neposredne zadolžitve bi se tako lahko bistveno znižali stroški zadolževanja za občine brez vmesnih posrednikov ter podaljšala ročnost posojil. Poleg tega vse navedene institucije poleg finančnih sredstev lahko nudijo tudi tehnično in strokovno podporo pri izvajanju projekta od začetnega obdobja do dokončanja. Ob zavedanju, da bi se lahko, zaradi določenega minimalnega praga višine posojila, pri mednarodnih razvojnih bankah zadolževale le večje občine, predlagatelj sprememb zakona smatra, da je smiselno to možnost občinam omogočiti. Ker je treba to področje urediti na način, da se preprečijo čezmerna zadolževanja občin, ki smo jim bila priča v 90-ih letih, ko je obveznosti nekaterih prezadolženih občin morala pokriti država, se ne glede na predlagane nove instrumente zadolževanja ohranja zahteva, da mora občina pred vsako zadolžitvijo pridobiti soglasje ministrstva, pristojnega za finance.
S predlagano spremembo 10.b člena ZFO-1 se spreminja največji obseg zadolževanja občin, in sicer z 10 na 15 %. Predlagana sprememba upošteva začasni ukrep povečanja zadolževanja občin po ZIUOPZP, saj omenjeni ukrep ureja kot trajni ukrep. Glede na to, da bo povečanje kvot zadolževanja občinam omogočalo višje zadolževanje, gre sklepati, da bodo te lahko tudi več sredstev namenile investicijam ter večletni odpravi posledic poplav in plazov iz avgusta 2023. Obenem člen omogoča zadolževanje pri mednarodnih razvojnih bankah, v katerih je članica RS, in sicer gre za Evropsko banko za obnovo in razvoj (EBRD), Evropsko investicijsko banko (EIB) in Razvojno banko Sveta Evrope (CEB).
Zaradi širjenja možnosti zadolževanja občin se v a10.c členu določajo ukrepi za odpravo trajnejše nelikvidnosti ali prezadolženosti občine. S predlagano spremembo se vzpostavlja pravna podlaga za izdelavo načrta ukrepov za odpravo trajnejše nelikvidnosti ali prezadolženosti občine, ki ga bo pripravil bodisi župan bodisi odbor za pripravo načrta ukrepov za odpravo trajnejše nelikvidnosti ali prezadolženosti. Cilj sprejetega načrta ukrepov za odpravo trajnejše nelikvidnosti ali prezadolženosti občine bo zagotovitev likvidnosti občine in stanja zadolženosti pod zakonsko mejo. Zaradi nujnosti zagotavljanja čimprejšnje likvidnosti občine in odprave njene prezadolženosti onkraj zakonsko določenih omejitev bosta s spremembo Zakona o lokalni samoupravi (v nadaljnjem besedilu: ZLS) dopolnjeni tudi določbi, ki urejata razpustitev občinskega sveta in razrešitev župana (90.b člen ZLS).
S spremembo 12. člena ZFO-1 izračun višine povprečnih stroškov kot izhodišča za določitev povprečnine upošteval tudi triletno povprečje medletne rasti teh stroškov. Rezultat izračuna bo višja osnova, ki služi kot izhodišče za pogovore med vlado in reprezentativnimi združenji za sklenitev dogovora iz šestega odstavka člena.
Z novim 13.b členom se določa pravna podlaga za zagotavljanje sredstev za zmanjševanje objektivnih razlik, ki vplivajo na prihodke občin. Občinam se iz državnega proračuna zagotovijo dodatna sredstva v višini 1,5 % dohodnine vplačane v predpreteklem letu. Sredstva za posamezno občino upravičenko bodo izračunana tako, da se bo 75 % zneska dodelilo samo občinam z izkazanim nesorazmerjem v financiranju stroškov izvajanja zakonskih nalog, 25 % zneska pa vsem občinam na podlagi kriterijev iz 15.a člena zakona.
S predlagano spremembo 20.a člena se v skladu s sklepom Odbora za notranje zadeve, javno upravo in lokalno samoupravo v Državnem zboru, z dne 12. 9. 2023 in priporočili Varuha človekovih pravic spreminja financiranje občin z evidentiranimi romskimi naselji na način, da se zagotavljata namenskost in poročanje o porabi omenjenih sredstev. S členom so določeni obseg sredstev (4,2 % skupne primerne porabe občin z evidentiranimi romskimi naselji) in merila za izračun obsega sredstev za posamezno občino (število prebivalcev občine, površina občine, razvitost občine, število evidentiranih romskih naselij in ocenjeno število prebivalcev evidentiranih romskih naselij).
S predlagano spremembo 24. člena ZFO-1 se spreminja način izračunavanja razvitosti občine, ki služi kot merilo za sofinanciranje investicij občin. Uvajajo se tako imenovani kompozitni oziroma sestavljeni kazalniki oziroma indikatorji, sestavljeni iz štirih vsebinskih sklopov (družba, gospodarstvo, infrastruktura in finančni viri). Znotraj omenjenih štirih sklopov so določeni posamezni kazalniki oziroma indikatorji, na podlagi katerih temeljijo izračuni stopnje razvitosti občin. Znotraj posameznega sklopa se bodo pri vsakem posameznem kazalniku, ti pa so enakovredno ponderirani, občine razvrstile od najmanj do najbolj razvite. Potem se bo uvrstitvi znotraj posameznega kazalnika dodala utež za posamezno dimenzijo (družba – utež 0.2, gospodarstvo – utež 0.2, infrastruktura – utež 0.1 in finančni viri – utež 0.5), pri čemer bo končni seštevek pomenil uvrstitev občine na lestvici razvitosti občin.
S predlagano spremembo 26. člena ZFO-1 se odpravlja izdaja pravilnika o sofinanciranju skupnega opravljanja nalog občinske uprave s soglasjem ministra, pristojnega za finance in določa, da se s pravilnikom uredi podrobnejše pogoje sofinanciranja delovnih mest v skupni občinski upravi.
Vaše predloge, mnenja in pripombe nam lahko posredujete do vključno 18. 12. 2024 na elektronski naslov info@zdruzenjeobcin.si.