Ljubljana, 9. 5. 2025 – Vlada RS je na 152. redni seji, ki je potekala 8. 5. 2025, med drugim potrdila spremembe Zakona o osnovni šoli in Zakona o osnovnošolski inšpekciji. Hkrati je sprejela tudi predlog Zakona o objavljanju v Uradnem listu RS, predlog novele Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju, Uredbo o državnem prostorskem načrtu za sončni elektrarni Zlatoličje-Formin in Sklep o spremembi vrednosti projektov v veljavnem Načrtu razvojnih programov za obdobje 2025–2028. Izdala je tudi prenovljeno Uredbo o pogojih in omejitvah za poseganje v prostor ter za izvajanje dejavnosti na območjih, ogroženih zaradi poplav in z njimi povezane erozije celinskih voda in morja ter se seznanila z informacijo o aktualni obrambni in varnostni politiki.
Novela Zakona o osnovni šoli
Predlog novele Zakona o osnovni šoli jasneje opredeljuje vzgojno delovanje osnovnih šol, s poudarkom na varnem in spodbudnem učnem okolju. Spremembe zajemajo ocenjevanje, prevoze, vzgojno ukrepanje ter uvedbo novega predmeta.
Vzgojni načrt šole se ukinja kot samostojen dokument, njegova vsebina pa se prenese v letni delovni načrt, kjer se opredelijo vzgojne dejavnosti in način njihovega spremljanja. Letni delovni načrt sprejema svet zavoda, kar omogoča učinkovito evalvacijo vzgojnega delovanja.
Predlog novele Zakona oži pojem vzgojnega ukrepanja na vzgojni opomin, ki se lahko izreče učencu ob hujših kršitvah ali v primerih, ko prejšnje vzgojne dejavnosti niso dosegle želenega učinka. Vzgojni opomin velja 12 mesecev in se lahko prenese v naslednje šolsko leto, pri čemer šola z učencem izvaja vzgojne dejavnosti. Učenec ali starši lahko na opomin vložijo ugovor.
Nova ureditev šolskega reda opredeljuje dolžnosti in odgovornosti učencev, določa pravila glede pregledovanja učenčevih predmetov ob sumu posedovanja prepovedanih snovi ter omejuje uporabo elektronskih naprav pri pouku – te so dovoljene le, če so potrebne za izvajanje vzgojno-izobraževalnega procesa. Razredniki ne bodo več opozarjali staršev na opravičevanje odsotnosti, šola pa bo lahko pri daljši neopravičeni odsotnosti obvestila Center za socialno delo.
Predvideva se tudi možnost prilagojenega izvajanja pouka za učence, ki ogrožajo varnost in zdravje preostalih udeležencev, ter uvaja nov predmet informatika in digitalne tehnologije v 7. razred, da učenci pridobijo temeljna znanja računalništva in informatike ter razumevanje digitalnega sveta.
Spremembe pri ocenjevanju vključujejo obveznost opravljanja predmetnih izpitov za učence, ki so bili odsotni brez opravičila, ter možnost ponavljanja razreda ob neudeležbi na popravnem izpitu.
Za učence romske skupnosti se omogoča organizacija dopolnilnega pouka slovenskega jezika in kulture. Hkrati se omogoča tudi vzpostavitev uradne evidence romskih otrok, kar bo izboljšalo preglednost podatkov in prilagoditve šolskega sistema njihovim potrebam.
Podrobneje se ureja prevoze za učence s posebnimi potrebami – način prevoza določi osnovna šola v dogovoru z lokalno skupnostjo, za otroke z ogrožajočim zdravstvenim stanjem pa šola zagotovi spremljevalca. Otroci s posebnimi potrebami bodo lahko pravico do izobraževanja na domu uveljavljali tudi med šolskim letom.
Celotno sporočilo je na voljo v priponki.
* * *