V obravnavi v DZ RS predlog Zakona o gostinstvu

Ljubljana, 17. 3. 2025 – S strani DZ RS smo v pregled in pripombe prejeli predlog Zakona o gostinstvu (ZGos-1) (v nadaljevanju: Zakon).

Nove rešitve se nanašajo na obratovalni čas prehrambnih gostinskih prostorov, pri čemer omejitev rednega in podaljšanega obratovalnega časa prehrambnega gostinskega obrata ostaja materija pravilnika in splošnega akta občine. Prav tako je za obratovanje v podaljšanem obratovalnem času potrebno soglasje občine. Obrazec za vlogo in obrazec za soglasje bo predpisal minister. Vključena je možnost posebnih dni, ko prehrambni obrat lahko obratuje v mejah podaljšanega obratovalnega časa brez soglasja občine.

Med drugim se s predlogom Zakona določa tudi posebne pogoje za prehrambno dejavnost v premičnem gostinskem obratu. V 12. členu je zapisano, da se prehrambna gostinska dejavnost lahko opravlja v premičnem gostinskem obratu izven javnih prireditev na območjih, ki jih določi občina zaradi pomanjkanja gostinske ponudbe ali določene vrste gostinske ponudbe.

Upoštevajoč, da zakonsko omogočanje gostinske dejavnosti v neustreznih objektih odstopa od običajne ureditve graditve in prostorskega načrtovanja ter da oddajanje stanovanj v kratkotrajni najem povzroča neskladja na stanovanjskem trgu in negativno vpliva na okolico, ureditev oddajanja stanovanja v kratkotrajni najem zajema:

  • določitev obveznosti razpolaganja s soglasjem lastnika oziroma solastnikov stanovanja,
  • določbo, da lahko v tri- in večstanovanjskih stavbah dejavnost opravlja le sobodajalec,
  • zakonsko določeno časovno omejitev opravljanja dejavnosti posameznem stanovanju v eno- ali dvostanovanjski stavbi do 150 dni v koledarskem letu, v posameznem stanovanju v tri- in večstanovanjski stavbi pa do 60 dni v koledarskem letu,
  • zakonsko pooblastilo občinam, da lahko, ne glede na zakonsko ureditev iz prejšnje alineje, določijo drugačno najvišje dovoljeno število dni v koledarskem letu za opravljanje te dejavnosti v določenem razponu in upoštevajoč različne vplive v eno- ali dvostanovanjski stavbi v primerjavi s tri- in večstanovanjskimi stavbami (najvišje dovoljeno število dni, določeno s splošnim aktom občine, je lahko med 30 in 90 dni v koledarskem letu za oddajanje v kratkotrajni najem stanovanja v tri- in večstanovanjski stavbi in med 30 in 180 dni v koledarskem letu za oddajanje v kratkotrajni najem stanovanja v eno- ali dvostanovanjski stavbi). Pri tem zakon določa podatke in dokumente, na katerih mora temeljiti splošni akt občine. V okviru zakona, ki bo urejal izvajanje uredbe, bo občinam omogočen dostop do podatkov o obsegu te dejavnosti, prejetih s strani spletnih platform kratkotrajnega najema.

28. člen predloga Zakona ureja podlago za omogočanje dostopa občin do podatkov sistema e-Turizem na način, da občine pridobijo podatke vsaka zase.

Predvideva se tudi določitev pristojnih inšpekcijskih organov in upravnih ukrepov ter kazenskih določb z določbo, da se sme v hitrem postopku izreči globa tudi v znesku, ki je višji od najnižje predpisane globe. Določene pristojnosti so poverjene tudi občinskim inšpektoratom. Občinska inšpekcija namreč opravlja nadzor nad izvajanjem naslednjih določb tega zakona:

  • glede časovne omejitve opravljanja dejavnosti sobodajalca (peti odstavek 5. člena tega zakona),
  • glede opravljanja prehrambne dejavnosti v premičnem gostinskem obratu (prvi in drugi odstavek 12. člena tega zakona),
  • glede izpolnjevanja pogoja vpisa v register in poslovanja z veljavno identifikacijsko številko nastanitvenega obrata v primeru oddajanja stanovanja v kratkotrajni najem (15. člen tega zakona),
  • glede izpolnjevanja pogojev za oddajanje stanovanja v kratkotrajni najem, razen določb, glede katerih opravlja nadzor stanovanjska inšpekcija v skladu s tretjim odstavkom tega člena (prvi in tretji do sedmi odstavek 18. člena tega zakona),
  • glede izpolnjevanja obveznosti navedbe identifikacijske številke nastanitvenega obrata pri oglaševanju in sklepanju pogodb na daljavo (19. člen tega zakona),
  • glede točnosti in popolnosti podatkov v registru, ki so obvezni podatki predloga za vpis v register, ter njihove skladnosti z dejanskim stanjem (četrti odstavek 23. člena tega zakona), v primeru nastanitvenih obratov v stanovanju.

Vaše predloge, mnenja in pripombe nam lahko posredujete do vključno 9. 4. 2025 na elektronski naslov info@zdruzenjeobcin.si.

* * *