Sistem podružničnih šol v slovenskih občinah

Ljubljana, 3. 9. 2024 – Podružnična šola je del matične šole, ki se organizira za opravljanje osnovnošolskega izobraževanja na drugi lokaciji. Podatki Ministrstva za vzgojo in izobraževanje kažejo, da jih ima od skupno 457 matičnih šol v Republiki Slovenije podružnice 195. To znaša 42,7 odstotka.  Skupno je v državi 312 podružničnih šol, v šolskem letu 2023/2024 pa je bilo vanje vpisanih skupno 17.640 učencev.

Večina šol ima po eno ali dve podružnici. Pri tem izstopa OŠ Šmarje pri Jelšah z največ podružnicami, ki jih ima kar šest. V osrednjeslovenski regiji je največ podružničnih šol, in sicer 64. 52 podružničnih šol ima savinjska regija, gorenjska regija pa jih ima 38. Največji delež podružnic glede na število osnovnih šol ima zasavska regija (1,5 podružnice na šolo), sledita ji goriška in gorenjska regija.

Podružnične šole se v večini nahajajo v manjših krajih. Kljub temu jih najdemo tudi v urbanih okoljih. Največjo podružnico obiskuje 548 učencev, najmanjša pa je podružnična šola Soča pri OŠ Bovec s tremi učenci.

V podružničnih šolah je povprečno 56 učencev. Učiteljev je ponavadi toliko, kot je oddelkov. Pri tem na podružnične šole prihajajo tudi učitelji iz matične šole. Gre predvsem za učitelje tujih jezikov in dodatne strokovne pomoči. Pri tem je tudi v podružnični šoli organizirano vzgojno-izobraževalno delo v skladu s Pravilnikom o normativih in standardih za izvajanje programa osnovne šole (OŠ) ter velja isti letni delovni načrt kot za matično šolo. Na podružničnih šolah se najpogosteje izvaja pouk od 1. do 5. razreda. Učenci šolanje kasneje nadaljujejo na matičnih šolah. V primeru, da je otrok več, lahko do nadaljnjega šolanja pride tudi na podružnični šoli. V Republiki Sloveniji tako izvaja pouk od 1. do 9. razreda 26 podružnic.

Ključno je število otrok v nekem kraju, saj lahko pride tudi do zaprtja podružnične šole. Lani je zaprtje grozilo podružnici Soča, ki sodi pod OŠ Bovec in je imela le tri učence. Poleg tega so izjeme možne tudi za obmejna območja. Na resornem ministrstvu pojasnjujejo, da v primeru, ko gre za edino šolo v lokalni skupnosti, ki leži na obmejnem oziroma gorsko višinskem območju, in je njeno delovanje potrebno tudi zaradi ohranitve poseljenosti ozemlja in slovenskega jezika, lahko vlada na predlog ustanovitelja odloči, da se status šole ne spremeni, ne glede na določbe pravilnika.

Postopek ukinjanja podružnice se po zakonodaji lahko začne, če ima podružnica šole manj kot 14 učencev oziroma na območjih s specifično poselitvijo in na območjih z razvojnimi posebnostmi manj kot pet učencev. Takšen ukrep je lahko le začasen in se šolo kasneje, ko so demografski podatki ugodnejši, znova aktivira. Med drugim sta, zaradi premajhnega števila otrok, začasno zaprti podružnični šoli v Zavratcu pri Idriji in v Osilnici.

* * *