Ljubljana, 5. 11. 2024 – Včeraj, 4. 11. 2024 je na Ministrstvu za naravne vire in prostor potekal sestanek na temo Zakona o gospodarskih javnih službah s področja oskrbe s pitno vodo in odvajanja ter čiščenja komunalne in padavinske odpadne vode, Zakona o spremembah in dopolnitvi Zakona o urejanju prostora, Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o odpravi posledic naravnih nesreč in Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o ohranjanju narave. Sestanka se je udeležil tudi predsednik ZOS Robert Smrdelj.
Glede Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o odpravi posledic naravnih nesreč so predstavniki MNVP povedali, da gre za tehnične spremembe omenjenega zakona, ki omogočajo bolj učinkovito izvajanje zakona. Zato ta trenutno ni predmet sistemskih sprememb. Poleg tega so povedali, da so s strani ZOS prejeli predlog, da se v upravičenost sredstev državnega proračuna ponovno uvrsti škoda, ki je nastala kot posledica viharnega vetra in toče. Pojasnili so, da ne gre za predmet tokratnih sprememb. V nadaljevanju bo potrebno izvesti širšo obravnavo tega predloga. Sicer pa gre za pojav, ki ga je možno zavarovati, zato strokovna služba ne bo predlagala, da se omenjena zadeva uvrsti med upravičenost do sredstev državnega proračuna.
Predstavnica ZOS je povedala, da je nujno, da se omenjeno področje uredi, saj se je v podobnem primežu zakonodaje znašlo že več občin. Predlagala je, da se tovrstne primere reši na podlagi 2. odstavka 21. člena ZFO-1, kar predstavniki ministrstva niso podprli. V prihodnjem letu se pripravlja sprememba omenjenega zakona, v katerem bodo sistemska financiranja temeljito predelana, je dodal minister Novak. Pojasnil je, da so na predlog zakona prejeli veliko število pripomb, ki so jih poskušali upoštevati.
Razprava je tekla tudi o Zakonu o spremembah in dopolnitvah Zakona o ohranjanju narave. Predstavniki MNVP so povedali, da so skupaj s predstavniki združenj občin na to temo opravili že več sestankov. Trenutno je besedilo zakona v medresorskem usklajevanju. S strani združenj občin so na MNVP prejeli predvsem pripombe v zvezi s postopki in poenostavitvami in odpravami administrativnih ovir. Dodali so, da so večino omenjenih pripomb upoštevali.
Minister Novak je povedal, da bo v tem tednu potekal še en sestanek na temo Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o ohranjanju narave. Predsednik Smrdelj je izpostavil, da je pomembno, da je upravljanje naravnih vrednot zakonito.
Glede Zakona o gospodarskih javnih službah s področja oskrbe s pitno vodo in odvajanja ter čiščenja komunalne in padavinske odpadne vode so predstavniki MNVP povzeli ključne novosti po prejemu pripomb. Ena izmed njih je ta, da se s predlaganim zakonom kot ena izmed oblik izvajanja javne gospodarske službe s področja oskrbe s pitno vodo izvaja neprofitno koncesijo, poleg režijskega obrata javnega podjetja in javnega gospodarskega zavoda. Sicer pa neprofitno koncesijo občina lahko podeli le javnemu podjetju v 100 % občinski lasti. Predsednik ZOS je pri tem predlagal razmislek o tem, da se v omenjenem zakonu dovoli tudi koncesija, ki ni v 100 % občinski lasti, ampak v večinski lasti.
Poleg tega se je na podlagi pripomb v javni obravnavi v predlog zakona uvedel tudi strokovni nadzor nad izvajalci občinske javne službe. Hkrati se na podlagi pripomb postopek priprave programa oskrbe s pitno vodo spremeni tako, da se za območje več občin, ki jih oskrbuje isti izvajalec pripravi enotni program, ki pa vsako občino obravnava ločeno. Z namenom poenotenja postopkov, večje preglednosti in nadzora, je na področju oblikovanja cen javnih služb uvedenih več novosti.
Predsednik ZOS je izpostavil, da uvedba strokovnega nadzora nad izvajalci občinske javne službe prinaša tudi administrativne stroške. Gre sicer za smiselno olajšanje dela občinske javne službe, vendar posledično to prinese tudi negativne posledice. Strinja se s predlogom, da se v predlagan zakon omenjeno doda le kot možnost.
Kot zadnja je tekla razprava o Zakonu o spremembah in dopolnitvi Zakona o urejanju prostora, kjer je minister Novak povedal, da bodo glede tega zakona še potekali sestanki z združenji občin. Poudaril je, da mora biti zakon sprejet še v tem mandatu Vlade RS. Predlog Zakona o spremembah ZUreP-3 se nanaša na:
- prehodne določbe glede podaljšanja roka uporabe prostorskih sestavin občinskega dolgoročnega plača za obdobje od leta 1986 do 2000 in prostorske sestavine občinskega srednjeročnega družbenega plana za obdobje od leta 1986 do leta 1990 do 31. decembra 2026,
- podaljšanje roka veljavnosti prostorskih ureditvenih pogojev, sprejetih na podlagi Zakona o urejanju naselij in drugih posegov v prostor do 31. decembra 2026,
- podaljšanje roka za uskladitev občinskega prostorskega načrta z določitvijo poselitvenih območij in tehnično posodobitvijo ter podaljšanje možnosti izvedbe lokacijskih preveritev do podaljšanega roka 31. december 2026.