S predstavniki MNVP o predlogih sprememb prostorske in gradbene zakonodaje

Ljubljana, 27. 3. 2025 – Včeraj, 26. 3. 2025, je na Ministrstvu za naravne vire in prostor potekal sestanek, namenjen pregledu pripomb in pobud na predloga novel Zakona o urejanju prostora (ZUreP-3C) ter Gradbenega zakona (GZ-1B). Sestanka se je udeležila tudi predstavnica ZOS.

Ministrstvo za naravne vire in prostor je v ponovno javno razpravo posredovalo predloga novel ZUreP-3C in GZ-1B, pri čemer se je javna razprava zaključila 7. 3. 2025. Uvodoma je vodja Sektorja za sistem prostora in graditve, Saša Galonja, pojasnil, da oba predloga Zakonov zasledujeta cilj izvedbe nujnih in manjših sprememb zakonodaje. Posledično se številni členi zakonov ne bodo odpirali. Posebej se zasleduje tudi namen poenostavitve, pospešitve postopkov in odprave birokratskih ovir na področjih, ki jih zakona urejata.

Predstavniki ministrstva so izpostavili, da so na oba predloga Zakonov prejeli veliko število pripomb, ki jih še preučujejo. Predstavnikom občin je bila podana informacija, da bodo na vse prejete pripombe pripravljeni pisni odgovori, ki jih bo prejelo tudi ZOS ter bodo objavljeni na spletni strani. Poleg tega bomo znova pozvani k oddaji pripomb, ko bosta predloga Zakonov vključena v zakonodajni postopek v DZ RS.

Končni besedili obeh predlogov Zakonov še nista dokončno oblikovani, pričakuje pa se, da bosta pripravljeni v aprilu. Načrtovano je, da bi bila oba zakonska predloga obravnavana na seji Vlade RS konec aprila, z namenom, da bi bila nato vložena v DZ RS pred poletjem.

Glede področja vpliva na stavbna zemljišča in komunalni prispevek so predstavniki ministrstva poudarili, da so vse prejete pripombe obravnavali in jih v večini tudi upoštevali. Nekatere pripombe so odražale nerazumevanje predlaganih rešitev, zato bo ministrstvo pripravilo dodatna pojasnila.

Na področju zemljiških ukrepov ostajajo odprti nekateri členi, predvsem v povezavi z gradbeno parcelo. Večina pripomb se nanaša na gradbene parcele, ki jih prekinja cesta – v tem delu bo ministrstvo predlagane pripombe upoštevalo. Med predlogi so bile izpostavljene tudi omejitve parcelacije na območjih, kjer je predvidena izdelava OPPN, pri čemer ta ureditev še ni bila sprejeta. Zato je predvideno, da bo v 195.a člen dodana določba, po kateri bo pred sprejemom OPPN parcelacijo mogoče izvesti zgolj za stvari, ki omogočajo pripravo OPPN, ne pa tudi na primer parcelacije za ceste in podobne posege.

Na področju načrtovanja so predstavniki ministrstva pojasnili, da so prejeli številne pripombe na določbe, ki urejajo položaj občinskega urbanista. Predlog novele ZUreP-3C namreč določa, da mora občina zaradi zagotavljanja strokovnosti in zakonitosti opravljanja nalog urejanja prostora v občinski upravi ali skupni občinski upravi imeti zaposlenega vsaj enega občinskega urbanista oziroma urbanistko. Ta mora izpolnjevati pogoje za pooblaščenega arhitekta, krajinskega arhitekta ali prostorskega načrtovalca, skladno s predpisi, ki urejajo arhitekturno in inženirsko dejavnost.

Občinska združenja so opozorila, da zakon ne more določati, na kakšen način občina zagotavlja izvajanje svojih nalog, prav tako pa ne more določati obveznega zaposlovanja občinskega urbanista. Zato ministrstvo v predlogu novele ZUreP-3C ne bo ohranilo določb, ki bi predpisovale pogoje za občinskega urbanista in zahtevo, da mora biti ta obvezno zaposlen na občini. Kljub temu si na ministrstvu prizadevajo spodbuditi predvsem manjše občine, da se povezujejo v skupne občinske uprave, kjer bi lahko zagotovile zaposlitev občinskih urbanistov.

* * *