Predsedstvo ZOS o noveli Zakona o financiranju občin

Ljubljana, 6. 12. 2024 – Danes, 6. 12. 2024 se je predsedstva ZOS sestalo na 10. redni seji v letošnjem letu. Člani predsedstva so se na seji seznanili z ustavljenim postopkom sprejemanja predloga novele o Zakona o financiranju občin (v nadaljevanju: ZFO).

Seznanili so se z novo vsebino, ki naj bi posegala zgolj v 12. člen ZFO. Ostale določbe povezane z določanjem višine povprečnine naj bi ostale nespremenjene. Dogovorili so se tudi, da bo občinam posredovan anketni vprašalnik, in sicer, da se občine opredelijo  kakšno je njihovo mnenje o noveli ZFO.

Združenje občin Slovenije (ZOS) je interesno združenje slovenskih občin, ki ima status reprezentativnega zastopnika lokalnih interesov in v katerega je vključenih 128 občin članic.  
ZOS v imenu 128 občin članic ni podpisalo Dogovora o višini povprečnine za leti 2025 in 2026, ker neenako obravnava Slovenske občine. Do podpisa z naše strani ni prišlo  predvsem, zaradi: zelo spornih rešitev glede delitve dela občinskih sredstev (kršeno načelo enakosti) in določbe, da se sistem izračuna višine povprečnine, uporabljen pri pogajanjih v letu 2024, predvideva sistemsko vgraditi v ZFO.  

Predsedstvo ZOS torej nasprotuje načinu spreminjanja financiranja občin, kot ga predvideva dogovor. Del sredstev se tako, po na hitro zlepljenem ključu, deli  le eni tretjini občin, sam izračun  višine povprečnine pa ne sloni na temeljiti analizi in izračunih, kaj rešitve prinašajo.  

Poudarili smo, da je iz simulacij izračunov  razvidno, da predlog novele, ki namesto določanja povprečnine uvaja izračun le te, ne sledi dejanskim stroškom, ki jih imajo v agregatu občine v posameznem letu. Skladno z Ustavo RS mora namreč država zagotavljati financiranje nalog, ki jih je  občinam naložila na podlagi zakonov, zato sistemska uzakonitev zaskrbljujoče vrzeli med dejanskimi stroški in prihodki za izvajanje zakonskih nalog pomeni kršitev Ustave RS. Podatki MF za leto 2023 izkazujejo alarmantno situacijo med stroški in povprečnino, kjer je razkorak 14,87% oz. 212 mio EUR. Simulacija za leto 2024 izkazuje rekordnih 15,45% oz. preko 230 mio EUR primanjkljaja! Povprečnina za 2025 sloni na 12,6% oz. 204 mio EUR minusa, za leto 2026 11,04% oz. 191 mio EUR minusa.  V letu 2027 kalkulacije  izkazujejo, da bo še vedno preko 10% oz. preko 185 mio EUR minusa. Izračuni kažejo, da bodo občine s predvideno sistemsko nastavitvijo povprečnine enostavno obubožale.

Predlagali smo, da se navedeno skrbno preuči, in da se v predlogu novele  ZFO financiranje občin  določi na način, ki bo analitičen, jasen, nedvoumen, transparenten in bo hkrati omogočal normalno delovanje lokalne samouprave.  
Glede ustavljenega postopka  sprejemanja  novele ZFO na vladi  združenje predlaga, da vlada skuša  upoštevati naše pripombe in zagotoviti sistem financiranja občin, ki bo pravičen in bo skladen z Ustavo RS.