Ljubljana, 9. 5. 2025 – S strani DZ RS smo v pregled in pripombe prejeli predlog Zakona o objavljanju v Uradnem listu Republike Slovenije (v nadaljevanju: Zakon).
S predlaganim Zakonom je predvideno, da brezplačnost objave ne pomeni zgolj prostega dostopa do vsebin, temveč tudi to, da je sama storitev objave za izdajatelje – kadar gre za obveznost izhajajočo iz Ustave RS – brezplačna. S tem se državnim in lokalnim organom olajša priprava predpisov, saj niso več prisiljeni izpuščati pomembnih vsebin zaradi stroškov ali tehničnih omejitev objave.
Pogosta praksa krajšanja predpisov, da bi se znižali stroški objave, lahko privede do pomanjkljivih pravnih aktov, iz katerih ni jasno razvidno, kaj in kje nekaj velja. To pomeni, da so pravice in obveznosti državljanov pogosto odvisne od njihove sposobnosti iskanja manjkajočih vsebin – kar odpira vprašanja o pravni veljavnosti takšnih predpisov in dostopnosti zakonodaje kot celote.
Po veljavnem Zakonu o Uradnem listu (ZUL) iz leta 1996 ostaja izdajatelj Uradnega lista Služba Vlade RS za zakonodajo. Tudi po predlogu novega Zakona se ta vloga ne spreminja. Javno podjetje Uradni list RS, d. o. o., ima zgolj naloge tehnične priprave in distribucije, ki so se s prehodom na elektronsko izdajo že delno opustile. Novi zakon predvideva celovito digitalno podporo postopku objavljanja, zato te naloge in njihovo zaračunavanje normodajalcem ne bodo več potrebni.
Predlog Zakona uvaja digitalizirano pripravo in objavo predpisov ter drugih aktov z uporabo informacijskih sistemov, sočasno razvijanih v okviru Načrta za okrevanje in odpornost (NOO). Objave bodo potekale na državnem spletišču Pravnega informacijskega sistema RS (PISRS), ki je bil leta 2024 prenovljen in nameščen na varno državno infrastrukturo.
5. člen predloga Zakona določa, da so akti, ki se objavljajo v Uradnem listu RS naslednji:
- Predpisi – Ustava RS, zakoni in podzakonski predpisi.
- Splošni akti, ki jih izdajajo nosilci javnih pooblastil za izvrševanje svojih nalog.
- Drugi akti, med katere spadajo:
- splošni akti državnih organov,
- drugi akti državnih organov, kadar zakon določa obveznost njihove objave,
- akti nosilcev javnih pooblastil, če tako določa zakon ali odlok lokalne skupnosti.
Poleg tega se v Uradnem listu lahko objavljajo tudi predpisi in drugi akti občin, če zakon, ki ureja lokalno samoupravo, določa obveznost objave v uradnem glasilu, občina pa za to glasilo izbere Uradni list RS. V tem primeru zanje veljajo enaka pravila kot za državne organe.
K predlogu Zakona sta dodani tudi dve prilogi oziroma osnutka podzakonskih predpisov, in sicer:
- osnutek Uredbe o objavljanju v Uradnem listu Republike Slovenije in
- osnutek Uredbe o Pravnem informacijskem sistemu Republike Slovenije.
Vaše predloge, mnenja in pripombe nam lahko posredujete do vključno 5. 6. 2025 na elektronski naslov info@zdruzenjeobcin.si.
* * *