Odziv ZOS na dogovor o višini povprečnine za leti 2025 in 2026

Ljubljana, 25. 10. 2024 – Včeraj, 24. 10. 2024 je predsedstvo ZOS Ministrstvu za finance posredovalo povratno informacijo glede predloga Dogovora za višino povprečnine za leti 2025 in 2026. Predsedstvo ZOS ugotavlja, da predlaganega Dogovora ne more podpreti, vendar pa je v duhu iskanja minimalnega konsenza pripravljeno podpreti pristop k Dogovoru, če se dodatna sredstva v višini 1,5% dohodnine deli občinam po principu, ki velja v letošnjem letu.

Predsedstvo ZOS je poudarilo, da je bil na pobudo ZOS že poleti oblikovan enoten predlog vseh treh združenj občin. Predlog sloni na konkretnih izračunih ter zasleduje ravnotežje interesov različnih vrst občin. Združenja smo za leto 2025 predlagala povprečnino v višini 818 EUR čeprav izračuni kažejo, da bodo stroški za izvajanje nalog presegali 870 EUR v povprečju na prebivalca. Ob povprečnini pa je bil predlog tudi, da se zaradi povečanja stroškov plač doda še 40 mio EUR, kar bi se med občine delilo po ključu, ki velja tudi že v letošnjem letu in je del lanskega dogovora za povprečnino.

Predsedstvo ZOS je prav tako poudarilo, da povprečnina v višini 771 EUR bistveno odstopa od kritja povprečnih stroškov v občinah in ruši avtonomijo lokalne samouprave. V normalnih letih bi morala povprečnina pokriti stroške in tolikšni primanjkljaji so dopustni le v času resnih finančnih ali gospodarskih kriz.

Zaskrbljeno pa je predvsem nad predlagano delitvijo dodatnih sredstev za t.i. »izkazana nesorazmerja v financiranju stroškov izvajanja zakonskih nalog«, ki sloni na ne dovolj preverjenih podatkih in izračunih. Predsedstvo ZOS tak nedomišljen pristop delitve 36 mio EUR ne more podpreti, saj se za tak ukrep pričakuje temeljito analizo, argumentacijo in poglobljeno razpravo. Namreč občinam niso predstavljeni ne argumenti niti finančne posledice takega posega v sistem financiranja občin.

Predsedstvo ZOS ugotavlja, da predlaganega Dogovora ne more podpreti, vendar pa je v duhu iskanja minimalnega konsenza pripravljeno podpreti pristop k Dogovoru, če se dodatna sredstva v višini 1,5% dohodnine deli občinam po principu, ki velja v letošnjem letu.

Glede na navedeno se zahvaljujemo za posredovani Dogovor, vendar bi bilo v zvezi z Dogovorom pričakovano, da bi v povezavi z 2. točko Dogovora za obe alineji posredovali tudi izračune finančnih posledic za občine. Prejeli smo zgolj okvirne kalkulacije enega izmed združenj, iz katerih pa je razvidno, kako se deli denar po prvem kriteriju na zgolj 70 občin.

Poudarjamo tudi, da se predsedstvo ZOS nikakor ne strinja s 4. točko predlaganega Dogovora. Spremembo Zakona o financiranju občin (ZFO) je potrebno namreč temeljito domisliti z osvetlitvijo finančnih posledic.

Predlagali smo, da se pri določitvi povprečnine za 2026 ob rebalansu za leto 2026 predvidi uskladitev s povečanjem stroškov. Prav tako predlagamo, da se 2. točki Dogovora predvidi dodatna sredstva v višini 1,5% dohodnine tudi v letu 2026.

Posredovan dopis, skupaj s prilogami je na voljo v priponkah.