Na MKRR o predlogu novele Zakona o spodbujanju skladnega regionalnega razvoja

Ljubljana, 8. 11. 2024 – Danes, 8. 11. 2024 je na Ministrstvu za kohezijo in regionalni razvoj potekal sestanek na temo Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o spodbujanju skladnega regionalnega razvoja (v nadaljevanju: Zakon). Sestanka so se udeležili tudi Robert Smrdelj, predsednik ZOS, Franci Rokavec, podpredsednik ZOS, mag. Marko Diaci, podpredsednik ZOS in dr. Tomaž Rožen, član predsedstva ZOS.

V uvodnem delu je minister dr. Aleksander Jevšek na kratko predstavil namen sestanka in prenove Zakona. V nadaljevanju je državni sekretar, pristojen za regionalni razvoj, Srečko Đurov predstavil kako statistike kažejo glede razvitosti v posamezni razvojni regiji, pri čimer je osrednjeslovenska razvojna regija najbolj razvita, najmanj pa zasavska. Po pregledu področja so ugotovitve, da smo centralizirani, večina regij v razvojnem zaostanku, skladen regionalni razvoj ni bil dosežen ter, da ni enotnega strateškega dokumenta, ki bi celovito urejal skladen regionalni razvoj. Rešitev ureditve področja je, da skladen regionalni razvoj postane ena izmed ključnih političnih prioritet s podkrepljenimi horizontalnimi ukrepi.

Ključne rešitve predloga Zakona so:

  • Potrebna je najprej Strategija regionalnega razvoja Slovenije za obdobje 2026–2042, ki jo sprejme Državni zbor Republike Slovenije na predlog Vlade Republike Slovenije, potem strateški del regionalnega razvojnega programa za obdobje 2026–2042, ki ga sprejme razvojni svet razvojne regije in potem Akcijski program Strategije regionalnega razvoja Slovenije za obdobje 2028–2034, ki ga sprejme Vlada Republike Slovenije na predlog ministrstva, pristojnega za regionalni razvoj.
  • Dodane so nove tri kategorije območij, in sicer: obmejna območja, gorski in hriboviti svet ter druga območja z omejenimi možnostmi in posebnimi razvojnimi izzivi.
  • Določitev podrobnejših kriterijev, da pomoč res dobijo tisti, ki jo potrebujejo.
  • Financiranje regionalnega razvoja, krepitev regionalnih razvojnih agencij in razširitev nalog (na novo je določena izključna javna last).
  • Večnivojsko upravljanje skladnega regionalnega razvoja.

Predstavniki občin so opozorili predvsem na sestave organov in financiranje. Pri sestavah organov so opozorili, da bi morale občine dobiti večjo moč pri odločitvah, kot ostali organi, saj na koncu pretežno župani nosijo odgovornost. Predlog Zakona predvideva tudi finančne posledice za občine, za katere so župani opozorili, da je potrebno zagotoviti sredstva.  

***