Ljubljana, 10. 6. 2025 – S strani DZ RS smo v mnenje prejeli predlog Podnebnega zakona (v nadaljevanju predlog), ki ga je v DZ RS vložila Vlada RS.
Kot so ob sprejetju predloga na seji Vlade RS zapisali na Ministrstvu za okolje, podnebje in energijo, Podnebni zakon predstavlja »enega ključnih dokumentov prihodnjega desetletja, katerega cilj je zagotoviti dolgoročno varnost, kakovost življenja in trajnostni gospodarski razvoj v luči podnebnih izzivov«.
Predlog med drugim prinaša tudi nekaj določb, ki vsaj posredno zadevajo delovanje občin, zato jih izpostavljamo v nadaljevanju.
Skladno s predlogom državni organi in organi lokalni skupnosti pri sprejemanju in izvajanju podnebnih politik upoštevajo načela komplementarnosti, vključevanja, družbene sprejemljivosti in pravičnosti ter enakopravnosti in nediskriminatornosti.
Predlog v 13. členu predvideva izdelavo Strategije prilagajanja podnebnim spremembah, ki jo bo pripravljalo pristojno ministrstvo. Ob tem pa predlog v 15. členu določa tudi pripravo regionalnih akcijskih načrtov prilagajanja podnebnim spremembam, ki vsebuje ukrepe za prilagajanje podnebnim spremembam na regionalni ravni in ga bo morala imeti vsaka razvojna regija. Pripravljal ga bo posamezni Svet regije, ki ga – skladno tudi z zakonom o spodbujanju skladnega regionalnega razvoja – sestavljajo župani občin posamezne regije. Za pripravo akcijskega načrta bo lahko Svet regije sicer pooblastil regionalno razvojno agencijo ali lokalno energetsko agencijo.
Občinski akti bodo morali biti usklajeni s cilji in usmeritvami, ki so določeni v veljavni Dolgoročni podnebni strategiji, predlagani Strategiji prilagajanja podnebnim spremembam in predlaganemu regionalnem akcijskemu načrtu ter s cilji in usmeritvami iz Nacionalnega energetskega in podnebnega načrta.
19. člen predloga določa, da lahko ministrstvo od občine zahteva pridobitev mnenja nevladne organizacije, ki deluje v javnem interesu na področju podnebnih sprememb, in sicer v povezavi z izvedbo občinskih projektov, ki jih sofinancira država. Tako mnenje za občino sicer ne bo zavezujoče. Kot je zapisano v obrazložitvi predloga, je pridobitev takega mnenja tudi način za izboljšanje predlaganega občinskega projekta.
V 29. členu predloga je predvidena ustanovitev Podnebnega sklada, ki bo financiral in sofinanciral izvajanje ukrepov za blaženje podnebnih sprememb. Sredstva Podnebnega sklada bodo lahko z neposredno pogodbo dodeljena tudi občinam in posrednim proračunskim uporabnikom, ki jih je ustanovila občina (npr. javni zavodi).
69. člen določa, da poleg države tudi občine spodbujajo doseganje podnebnih ciljev, in sicer s proračunom občine.
V prilogi predloga Podnebnega zakona so priloženi tudi osnutki podzakonskih aktov, ki bodo morali biti sprejeti na podlagi Podnebnega zakona. Med drugim so priložena tudi izhodišča Pravilnika o določitvi načina izdelave, financiranja in vsebine akcijskih načrtov.
Vaše predloge, mnenja in pripombe nam lahko posredujete do vključno 19. 6. 2025 na elektronski naslov info@zdruzenjeobcin.si.
