Ministrstvo za finance pripravilo Proračunski priročnik za pripravo proračunov občin za leti 2025 in 2026

Ljubljana, 2. 10. 2024 – Ministrstvo za finance (MF) je pripravilo Proračunski priročnik za pripravo proračunov občin za leti 2025 in 2026 (V nadaljevanju: Priročnik).

S strani MF so sporočili, da se na podlagi prvega odstavka 17. člena Zakona o javnih financah pristojni minister za finance o temeljnih ekonomskih izhodiščih in predpostavkah za pripravo državnega proračuna obvesti tudi občine.

Temeljne predpostavke, ki se upoštevajo za pripravo državnega proračuna, javnofinančno načrtovanje in načrtovanje razvojnih politik, so zajete v »Jesenski napovedi gospodarskih gibanj 2024« (v nadaljevanju: Jesenska napoved), Urada za makroekonomske analize in razvoj (v nadaljevanju: UMAR), s katero se je Vlada RS seznanila na svoji 120. redni seji, dne 12. 9. 2024 in predstavlja podlago za javnofinančno načrtovanje in načrtovanje razvojnih politik.

Glavni makroekonomski okviri razvoja Slovenije, ki izhajajo iz Jesenske napovedi, so podani v prilogi 1 Priročnika. Ti podatki so podlaga tudi za pripravo proračunov občin za leti 2025 in 2026 ter za sestavo navodila za pripravo proračuna občine za neposredne uporabnike, ki ga mora organ občinske uprave, pristojen za finance, posredovati vsem neposrednim uporabnikom občinskega proračuna. Celotno gradivo Jesenske napovedi je objavljeno na spletnih straneh UMAR.

Iz povzetka Jesenske napovedi izhaja, da se bo gospodarska rast letos umirila (1,5 %) in bo nižja od pomladanskih pričakovanj (2,4 %). V prihodnjih dveh letih pričakujejo višjo rast BDP (2,4 % leta 2025 in 2,5 % leta 2026). Ob nekoliko višji rasti tujega povpraševanja se bosta okrepili rast izvoza in dodane vrednosti v predelovalnih dejavnostih. Zaposlenost je rekordno visoka, brezposelnost pa najnižja doslej; rast zaposlenosti in zmanjševanje brezposelnosti se bosta še nadaljevala; visoka raven in veliko pomanjkanje delovne sile pa v prihodnjih dveh letih ne bosta omogočala vidnejše rasti zaposlenosti. Nominalna rast skupne povprečne bruto plače bo letos ostala visoka (6,2 %), v prihodnjem letu pa se bo zaradi predvidene uveljavitve reforme plačnega sistema v javnem sektorju še nekoliko okrepila. V javnem sektorju bo letos rast (4,4 %) sicer nižja kot lani (10,3 %), a se bo znova povečala s prihodnjim letom (na 7,1 %), ko je v januarju predvidena uveljavitev reforme plačnega sistema. Inflacija se je letos občutno znižala in bo v povprečju leta (2,1 %) bistveno nižja od pomladanskih pričakovanj (2,7 %). Pričakujejo, da se bo do novembra ohranjala na nizki ravni, konec leta in predvidoma v začetku prihodnjega leta pa se bo ponovno povišala zaradi učinka nizke osnove in izteka preteklih ukrepov za zajezitev visokih cen energentov.

Z uresničitvijo Jesenske napovedi so povezane nekatere negotovosti, ki izhajajo iz geopolitičnih in gospodarskih razmer v mednarodnem okolju in lahko vplivajo na hitrost pričakovanega okrevanja ter umirjanja inflacije v trgovinskih partnericah. Negotovosti so prisotne tudi v domačem okolju in so povezane z vplivi poslabšane konkurenčnosti na izvozni sektor gospodarstva in zlasti z zmogljivostmi za izvajanje visoke investicijske aktivnosti države v prihodnjih letih ter nedorečenostjo nekaterih reformnih ukrepov; nekaj je tudi možnosti za višjo rast od napovedane v osrednjem scenariju.

Glede same sestave proračuna občin v Priročniku ni novosti. Priročnik je na nekaterih delih ponovno noveliran in vsebuje aktivne povezave do sprejetih in objavljenih dokumentov (Obrazložitev programske klasifikacije izdatkov, Navodila za pripravo proračuna v aplikaciji APPrA-O, Priročnik za uporabo aplikacije APPrA-O, Metodologija za pripravo poročila o doseženih ciljih, Pogosta vprašanja pri urejanju podatkov v NRP), ki lahko še pripomorejo h kvalitetnejši pripravi proračuna.

Splošni in posebni dela proračuna, načrt razvojnih programov ter obrazložitev splošnega in posebnega dela proračuna ter načrta razvojnih programov, se pripravljajo v sistemu za pripravo proračunov občin (v nadaljevanju: APPrA-O). Proračun, ki je pripravljen v APPrA-O, omogoča poročanje o sprejetem proračunu na način, kot je predpisan s Pravilnikom o predložitvi sprejetih občinskih proračunov. Občine o splošnem in posebnem delu proračuna poročajo tako, da posredujejo podatke o podkontih oziroma proračunskih vrsticah (proračunskih postavkahpodkontih), šifrantih neposrednih uporabnikov in šifrantih proračunskih postavk. O obrazložitvah splošnega in posebnega dela proračuna, načrta razvojnih programov ter o odloku o proračunu občine poročajo tako, da jih posredujejo kot pdf dokumente (pripnejo jih kot priloge na spletni strani https://oppra.mf-rs.si v spletnem brskalniku MS Edge). Pri pripravi proračunov je treba upoštevati veljavne klasifikacije izdatkov proračunov občin in ekonomsko klasifikacijo javnofinančnih prihodkov in odhodkov, ki je bila ustrezno dopolnjena.

MF nadaljuje s prenovo aplikacije APPrA za občine, s čemer je začelo v lanskem letu. Po terminskem planu se zaenkrat pričakuje, da bodo občine novo aplikacijo začele uporabljati za pripravo proračuna 2026 (oziroma jeseni 2025), o čemer boste občine tudi pravočasno obveščene. Med drugim bo bistveno večji poudarek na ciljih in kazalnikih, zato MF predlaga občinam, da vložijo napor že pri pripravi proračuna 2025 in v kar največji meri definirajo cilje in merljive kazalnike na posameznih področjih dela.

MF pripravlja tudi novo Programsko klasifikacijo izdatkov občinskih proračunov za pripravo proračunov, ki bo poenotena za državni in občinske proračune. Programska klasifikacija za leti 2025 in 2026 ostaja za občine zaenkrat še nespremenjena. Načrtovano je, da se bo poenotena programska klasifikacija uporabljala pri pripravi proračunov občin za leto 2026, skupaj s prenovljeno APPrA-O. Tudi o teh spremembah bodo občine pravočasno obveščene.

V času priprave Priročnika je v postopku obravnave novela Zakona o financiranju občin (ZFO-1), ki naslavlja spremembe na področjih zadolževanja občin, razpisovanja občinskih obveznic, določitev mehanizma ukrepov za odpravo trajnejše nelikvidnosti ali prezadolženosti občin, določitev dodatnega financiranja občin s sredstvi za kritje stroškov, določitev zgornjega praga sredstev iz državnega proračuna za sofinanciranj skupnih občinskih uprav, dopolnitev člena o sofinanciranju občin z romskimi naselji (namenskost in obveznost poročanja), posodobitev kazalnikov razvitosti občin. Tudi o sprejemu novele ZFO-1 bodo občine obveščene.

Povprečnina za leti 2025 in 2026 je v predlogu ZIPRS2526 upoštevana v višini 725 eurov, saj v času priprave Priročnika pogajanja z združenji občin za povprečnino 2025 in 2026 še potekajo. O predhodnih podatkih o sredstvih iz naslova dohodnine, finančne izravnave in sredstev za uravnoteženje razvitosti občin (SURO) bodo občine obveščene do 15. 10. 2024, o končnih podatkih pa po sprejemu predloga ZIPRS2526 v Državnem zboru RS.

Proračunski priročnik z vsemi prilogami je na voljo TU.

* * *