Ljubljana, 11. 10. 2024 – Poslanke in poslanci Državnega zbora RS so se na 84. izredni seji, ki je potekala 10. 10. 2024 med drugim seznanili s predlogom sprememb proračuna Republike Slovenije za leto 2025 in predlogom proračuna Republike Slovenije za leto 2026 ter ocenili, da so predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o dohodnini (ZDoh-2AC), predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o davčnem postopku (ZDavP-2O), predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o množičnem vrednotenju nepremičnin (ZMVN-1C), predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o davku na dodano vrednost (ZDDV-1O), predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o davku od dohodkov pravnih oseb (ZDDPO-2U), in predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o davčnem potrjevanju računov (ZDavPR-C) primerni za nadaljnjo obravnavo.
Predlog sprememb proračuna Republike Slovenije za leto 2025 in Predlog proračuna Republike Slovenije za leto 2026
Poslanke in poslanci so se seznanili s predlogom sprememb proračuna Republike Slovenije za leto 2025 in predlogom proračuna Republike Slovenije za leto 2026. Razprave o predlogih še ni bilo, saj bo najprej stekla na sejah zainteresiranih delovnih teles. Te bodo sklicane v prihodnjih dneh in po koncu postopka naj bi DZ RS oba proračuna potrdil na novembrski seji.
Za leto 2025 je DZ proračun sprejel že novembra lani, z zdaj predlaganimi spremembami pa se prihodki zvišujejo za 4,6 odstotka, na 15,2 milijarde evrov in odhodki za osem odstotkov, na 17,1 milijarde evrov. Na podobni višini bo poraba ostala tudi v letu 2026, medtem ko naj bi se prilivi v proračun povečali za dodatnih 4,5 odstotka. Proračunski primanjkljaj naj bi tako prihodnje leto znašal 1,9 milijarde evrov oz. 2,6 odstotka BDP-ja ter se leto pozneje znižal na 1,2 milijarde evrov oz. 1,6 odstotka BDP-ja.
V letu 2025 se pričakuje rast prihodkov predvsem na račun višjih davčnih prihodkov, in sicer od davka od dohodkov pravnih oseb in njegovega začasnega dviga z 19 na 22 odstotkov, davka na premoženje oz. začasnega petletnega davka na bilančno vsoto bank, višjih trošarin, pri katerih so tiste na pogonska goriva precej višje od načrtovanih, in dviga drugih davkov na blago in storitve na račun dviga višine okoljske dajatve.
Obremenitve iz dohodnine se načrtujejo v približno enaki vrednosti, kar je posledica dogovora s socialnimi partnerji glede uskladitve olajšav in lestvice za odmero dohodnine. Tudi nedavčni prihodki se načrtujejo v približno enaki vrednosti, nižji za 40 milijonov pa bodo kapitalski prihodki, donacije in transferni prihodki in za približno 80 milijonov prihodki od prejetih evropskih sredstev, predvsem zaradi manjšega črpanja iz novega kohezijskega načrta.
V odhodkih je za plače in prispevke neposrednih uporabnikov proračuna predvidenih 1,9 milijarde evrov, na kar bodo vplivali učinki plačne reforme. Za izdatke za blago in storitve je največ sredstev predvidenih za tekoče vzdrževanje železniške in cestne infrastrukture, za financiranje projektov finančne perspektive, predvsem za prilagajanje podnebnim spremembam, zagotavljanje socialne vključenosti in boljšega dostopa do zaposlitve ter za modernizacijo in opremljanje vojske.
Stroški obresti so načrtovani v enakem obsegu, v okviru rezerv se večina načrtovanih sredstev v vrednosti 1,2 milijarde evrov namenja za izvajanje mehanizma za okrevanje in odpornost, za sklade za obnovo, podnebne spremembe in vode. Odhodki bodo šli še za subvencije podjetjem, transfere posameznikom in gospodinjstvom ter občinam, pri tekočih transferih v sklade socialnega zavarovanja bodo največji del predstavljala sredstva za financiranje obveznosti do zavodov za pokojninsko in invalidsko zavarovanje ter za zdravstveno zavarovanje.
Zakoni, primerni za nadaljnjo obravnavo:
Predlogi šestih davčnih zakonov
Poslanke in poslanci so predloge šestih davčnih zakonov, in sicer predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o dohodnini (ZDoh-2AC), predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o davčnem postopku (ZDavP-2O), predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o množičnem vrednotenju nepremičnin (ZMVN-1C), predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o davku na dodano vrednost (ZDDV-1O), predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o davku od dohodkov pravnih oseb (ZDDPO-2U), in predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o davčnem potrjevanju računov (ZDavPR-C), s ciljem povečanja konkurenčnosti gospodarstva, ocenili kot primerne za nadaljnjo obravnavo.
Spremembe naj bi bile uveljavljene s 1. januarjem 2025.
***