Državni svetniki sprejeli odložilna veta na noveli Zakonov o dohodnini in davku na dodano vrednost

Ljubljana, 22. 11. 2024 – Državni svetniki so na 14. izredni seji, ki je potekala 21. 11. 2024, sprejeli predlog odložilnega veta na novelo Zakona o dohodnini in predlog odložilnega veta na novelo Zakona o davku na dodano vrednost.

Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o dohodnini (ZDoh-2AB)

Državni svetniki so z 18 glasovi za in 7 proti sprejeli predlog odložilnega veta na Zakon o spremembah in dopolnitvah zakona o dohodnini (ZDoh-2AB).

Državni svetniki menijo, da bodo spremembe v sistemu normiranih odhodkov, ki jih prinaša ZDoh-2AB, povzročile neenakost med davčnimi zavezanci. Hkrati opozarja, da je pričakovati več zatekanja k nedovoljenim praksam in posledično nižje prilive v davčno, pokojninsko in zdravstveno blagajno. Poleg tega je pričakovana nižja gospodarska rast in posledično večje potrebe po socialnih transferjih. 

Državni svetniki so kot neustrezno ocenili novo davčno olajšavo za visoko kvalificirane kadre v starosti do 40 let, ki bi se v RS vrnili po dveh letih dela oziroma študija v tujini ali pa so v RS zaposleni kot tuji državljani. Novela zakona predvideva, da bi bili le-ti ob pogoju dvakratnika povprečne plače pet let po prihodu v Slovenijo deležni znižane dohodnine v višini sedem odstotkov bruto plače oziroma nadomestila plače. Za diskriminatorno so državni svetniki označili razlikovanje davčnih zavezancev glede na rezidentski status na način, da se novim rezidentom podeljuje posebna olajšava.

Določbe ZDoh-2AB glede ničelne bonitete za privatno rabo službenega vozila na električni pogon, ki bo aktualna le še do vključno davčnega leta 2029, so prav tako sporne. Opozorili so, da se RS na področju zelenega prehoda sooča z največjimi izzivi na področju prometa. Zato je nujna pospešena elektrifikacija voznega parka. Pred ukinitvijo ničelne bonitete za privatno rabo službenega vozila na električni pogon bi bilo zato nujno predhodno preveriti stanje glede doseganja ciljev iz Nacionalnega energetskega in podnebnega načrta (NEPN) na področju trajnostne mobilnosti in šele potem spreminjati pogoje na področju ukrepov, ki so namenjeni spodbujanju zelenega prehoda na področju prometa.

Državni svetniki so mnenja, da sprejet Zakon ne naslavlja ustrezno položaja in pomena zagonskih podjetij. Slednjim bi bilo potrebno olajšati zaposlovanje vrhunskih strokovnjakov ter vlaganje v raziskave in razvoj tudi z ukrepi davčne narave.

* * *