Državni proračun za 21 odstotkov več primanjkljaja kot v primerljivem obdobju lani

Ljubljana, 4. 4. 2025 – Državni proračun je imel v prvih treh mesecih leta 454 milijonov evrov primanjkljaja, kar je 21 odstotkov več kot v primerljivem obdobju lani. Prihodki so bili s 3,30 milijarde evrov višji za 6,3 odstotka, odhodki pa s 3,75 milijarde evrov za 7,9 odstotka.

Brez upoštevanja odhodkov za interventne ukrepe, ki so trenutno povezani le še s popoplavno obnovo, je primanjkljaj dosegel 451 milijonov evrov, kar je 65 odstotkov več kot v primerljivem obdobju lani. Rast prihodkov po primerjavi brez interventnih ukrepov je bila 6,1-odstotna, prihodkov je bilo 3,28 milijarde evrov. Odhodki so medtem narasli za 10,8 odstotka, na 3,73 milijarde evrov, je objavil fiskalni svet.

Rast prihodkov je po v določeni meri posledica nekaterih začasnih dejavnikov, medtem ko je dinamika nekaterih pomembnejših kategorij nižja kot v času visoke inflacije.

Visoka rast odhodkov v začetku leta izhaja iz višjih plačil obresti in nekaterih diskrecijskih dejavnikov, medtem ko zlasti realizacija investicij še naprej občutno zaostaja za načrti zaradi zastoja pri porabi evropskih sredstev ter sistemskih pomanjkljivosti pri njihovem načrtovanju in izvajanju.

Strukturno najpomembnejši prihodki od davka na dodano vrednost so se povečali za 7,1 odstotka, na nekaj več kot 1,29 milijarde evrov, prihodki od dohodnine so nazadovali za 0,9 odstotka, na 558 milijonov evrov, prihodki od davka na dohodek pravnih oseb pa so bili s 392 milijoni evrov, tudi ob upoštevanju začasno višje davčne stopnje v okviru financiranja popoplavne obnove, višji za 26,4 odstotka.

K rasti so veliko pripomogli tudi prihodki od CO2-dajatev, carin in prilivi iz sklada za razgradnjo Nuklearne elektrarne Krško, ki v absolutnem smislu sicer predstavljajo razmeroma majhen delež skupnih prihodkov.

Prihodki iz evropskega proračuna so bili z 80 milijoni evrov medletno nižji za 54,5 odstotka. Razlog je po navedbah fiskalnega sveta počasno črpanje kohezijskih sredstev iz večletnega proračuna EU-ja 2021–2027 in visoke lanske osnove, ko so se še črpala sredstva iz preteklega večletnega obdobja.

K rasti odhodkov, ki je presegla tisto v enakem obdobju lani, so največ prispevali višji odhodki za obresti, ki so bili s 527 milijoni evrov za okoli polovico višji kot v istem obdobju lani. Pretežni del povišanja izhaja iz prvega plačila obresti za lani izdano 10-letno obveznico RS93, katere skupni znesek izdaje je trenutno 2,75 milijarde evrov, letna obrestna mera pa je triodstotna.

Glavnina letnih plačil obresti je v zadnjih letih sicer izplačana marca, zato se bo njihov prispevek k skupni rasti odhodkov v naslednjih mesecih postopoma zmanjševal, so napovedali v fiskalnem svetu.

Pomembno so k rasti odhodkov prispevale še subvencije v kmetijstvu, višji transfer za izvajanje javne službe v linijskem prometu in nadomestilo Termoelektrarni Šoštanj za opravljanje javne službe ogrevanja Šaleške doline.

Transfer v pokojninsko blagajno je bil s 413 milijoni evrov višji za okoli desetino, transfer v zdravstveno blagajno pa je bil precej nižji, saj je bilo lani izplačanih še 65 milijonov evrov za skrajšanje čakalnih vrst.

Stroški dela so bili z 1,11 milijarde evrov medletno nižji za dva odstotka, in to kljub začetku izvajanja plačne reforme. Regres za letni dopust za javni sektor je bil namreč lani izplačan marca, letos pa bo kot običajno junija.

Investicije se znižujejo že od začetka lanskega leta, pretežno zaradi zaključka preteklega večletnega finančnega obdobja EU-ja, pri čemer so najbolj upadle investicije v železniško infrastrukturo. Z 235 milijoni evrov so bili odhodki za investicije medletno nižji za 7,4 odstotka.

Iz sklada za popoplavno obnovo je bilo v prvih treh mesecih izplačanih 34 milijonov evrov, glavnina za nadomestitveno gradnjo (25 milijonov evrov).

Fiskalni svet omenja tudi podatek statističnega urada, da se je primanjkljaj sektorja država lani občutno znižal in dosegel 0,9 odstotka BDP-ja. Glede na 2023 je bil v deležu BDP nižji za 1,7 odstotne točke. Hkrati je bil za dve odstotni točki nižji od vladnih projekcij iz oktobra lani. Projekcije sektorja država sicer v največji meri določa državni proračun, ki že nekaj zaporednih let ni realističen, so pri tem vnovič opozorili v fiskalnem svetu.

***