Predloga Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o urejanju prostora – rok: 18. 4. 2025

Ministrstvo za naravne vire in prostor je pripravilo novo verzijo predloga Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o urejanju prostora (v nadaljevanju: Zakon), pri čemer prosi za podajo konkretnih predlogov sprememb členov.

Predlagan Zakona med drugim določa, da usklajevanje interesov poteka od prvega oblikovanja razvojne zamisli, pri čemer se zagotovijo preglednost in odprtost postopka ter sodelovanje udeležencev. Pri urejanju prostora morajo sodelovati in se usklajevati država in občine ter drugi udeleženci v okviru svoje organiziranosti in pristojnosti. Hkrati mora država za uresničevanje ciljev urejanja prostora v okviru svoje organiziranosti zagotoviti sodelovanje in usklajevanje med resorji in interesnimi področji. Pri tem usklajevanje interesov poteka tako, da se doseže trajnostni prostorski razvoj glede na potrebe družbe, razpoložljivost in kakovost prostorskih potencialov za posamezne dejavnosti ter da se upoštevajo obstoječe kakovosti naravnih in ustvarjenih sestavin. Usklajevanje interesov pri pripravi in sprejemanju prostorskih aktov vodi pripravljavec. Nosilci urejanja prostora morajo delovati v skladu s tem zakonom in morajo sami zagotoviti vse podatke o stanju prostora iz svoje pristojnosti. Usmeritve, stališča in mnenja v postopku priprave prostorskih aktov oblikujejo samo na podlagi podatkov o stanju prostora, s katerimi sami razpolagajo.

Glede občinskega urbanista je predvideno, da mora imeti občina, zaradi zagotavljanja strokovnosti in zakonitosti opravljanja nalog urejanja prostora po tem zakonu zagotovljeno sodelovanje vsaj ene občinske urbanistke ali občinskega urbanista. Občinski urbanist je oseba, ki izpolnjuje pogoje za pooblaščenega arhitekta, pooblaščenega krajinskega arhitekta ali pooblaščenega prostorskega načrtovalca v skladu s predpisi, ki urejajo arhitekturno in inženirsko dejavnost.

V primeru, ko občini tudi po več izvedenih razpisih ne uspe kot občinskega urbanista zaposliti osebe, ki izpolnjuje pogoje, lahko občina kot občinskega urbanista zaposli tudi osebo, ki še ni izpolnila pogojev za pooblaščenega arhitekta, pooblaščenega krajinskega arhitekta ali pooblaščenega prostorskega načrtovalca, če ima pridobljeno ustrezno izobrazbo v skladu z 8. členom Zakona o arhitekturni in inženirski dejavnosti (ZAID) ter pridobljene praktične izkušnje v skladu z 9. členom ZAID. Ta oseba mora v roku treh let od zaposlitve na občini kot občinski urbanist izpolniti pogoje za pooblaščenega arhitekta, pooblaščenega krajinskega arhitekta ali pooblaščenega prostorskega načrtovalca iz prejšnjega odstavka, sicer po preteku treh let v občini ne more več izvajati nalog občinskega urbanista.

Prav tako se določa, da v primeru, ko naloge občinskega urbanista opravlja oseba, ki ni občinski javni uslužbenec, mora poznati vsebine usposabljanja za imenovanje v naziv v skladu s predpisi, ki urejajo javne uslužbence. 

Občinski urbanist svetuje županu in občinskemu svetu v zadevah urejanja prostora, skrbi za celostno politiko prostorskega razvoja občine in za razvoj in prenovo naselij, razvoj v krajini ter aktivacijo stavbnih zemljišči. Prav tako skrbi za pripravo prostorskih aktov, za koordinacijo priprave prostorskih aktov med občino, izdelovalcem ter drugimi deležniki, za pripravo ukrepov zemljiške politike in za koordinacijo izvajanja ukrepov zemljiške politike med vključenimi deležniki ter za spremljanje stanja prostorskega razvoja v občini. Nadalje je njegova naloga potrjevati mnenja o skladnosti dokumentacije za pridobitev gradbenega dovoljenja z občinskimi prostorskimi izvedbenimi akti v skladu z drugim odstavkom 282. člena tega zakona in soglasja k priglašenemu posegu v prostor v skladu z 284. členom tega zakona. Potrjuje tudi, da so izpolnjeni pogoji za uporabo kratkega postopka sprememb in dopolnitev OPN in OPPN v skladu s 125. členom tega zakona oziroma pogoji za uporabo postopka tehnične posodobitve v skladu s 142. členom tega zakona. Nazadnje občinski urbanist še sodeluje v postopku izdaje gradbenega dovoljenja. 

Med drugim 46. člen predloga Zakona določa tudi, da oseba, ki v občini opravlja naloge občinskega urbanista, v tem času in še eno leto po prenehanju opravljanja nalog občinskega urbanista v tej občini ne sme opravljati nalog projektiranja objektov, krajin ter odprtega prostora v skladu s predpisi, ki urejajo graditev ter predpisi, ki urejajo arhitekturno in inženirsko dejavnost.

Vaše predloge, mnenja in pripombe nam lahko posredujete do vključno 18. 4. 2025 na elektronski naslov info@zdruzenjeobcin.si.

* * *

MNVP_PREDLOGA ZAKONA O SPREMEMBAH IN DOPOLNITVAH ZAKONA O UREJANJU PROSTORA Z OZNAČENIMI SPREMEMBAMI_APRIL 2025Prenos