S strani Državnega zbora RS smo v pregled in pripombe prejeli predloga Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o lekarniški dejavnosti (v nadaljevanju: Zakon).
Namen predloga Zakona je zagotoviti kontinuirano zagotavljanje zalog zdravil javnih lekarniških zavodov na primarni zdravstveni ravni za zagotavljanje varne, stalne, enakomerne in kakovostne preskrbe z zdravili tudi po 31. 12. 2024, ko preneha veljati Zakon o nujnih ukrepih za zagotavljanje nemotene nabave zdravil za leti 2023 in 2024, s sistemskim posegom v področno zakonodajo lekarniške zdravstvene dejavnosti.
Cilj predloga Zakona je med drugim noveliranje določb, za katere je US RS ugotovilo, da niso v skladu z Ustavo RS. Sprememba bo pomenila preglednejšo in bolj predvidljivo ureditev področja preoblikovanja zasebnega zdravstvenega delavca s koncesijo za izvajanje lekarniške dejavnosti v gospodarsko družbo tako, da bo jasno opredeljena vloga koncedenta v tem postopku, in področje prenosa deleža v pravni osebi s koncesijo za izvajanje lekarniške dejavnosti tako, da bodo upoštevana stališča in navodila US RS in odpravljene ugotovljene pravne praznine.
Poleg tega bo s predlogom Zakona odpravljena protiustavna pravna praznina in tako zagotovljena pravna varnost. Predlagatelj namreč sledi tudi realizaciji pozitivne obveznosti države iz 51. člena Ustave RS, ki določa dolžnost zagotavljanja pravice do zdravstvenega varstva vsem prebivalcem, kar zajema tudi zagotavljanje oskrbe z zdravili v lekarnah.
Med drugim je cilj sprememb in dopolnitev tudi trajna ureditev problematike zagotavljanja zalog zdravil, ki so jo bili JLZ dolžni izvajati po postopkih javnega naročanja.
Pomembno je, da se je v prekrškovnih postopkih zaradi kršenja predpisov s področja javnega naročanja znašlo 21 od 24 javnih lekarniških zavodov, pred sprejemom začasnega interventnega Zakona o nujnih ukrepih za zagotavljanje nemotene nabave zdravil za leti 2023 in 2024. Javni lekarniški zavodi pri preskrbi z zdravili ne morejo sočasno upoštevati zahteve področnega Zakona o lekarniški dejavnosti. Ta namreč javnim lekarniškim zavodom nalaga dolžnost, da zagotovijo vsa zdravila, ki so na trgu v RS, najpozneje v 24 urah od naročila oziroma naslednji delovni dan ter upoštevati zahteve, ki jim jih nalagajo predpisi s področja javnega naročanja.
Pri tem je bilo nekaj zavodov tudi že pravnomočno obsojenih in oglobljenih za prekrške, za katere je predpisana minimalna globa 25.000 EUR. Hkrati gre opozoriti, da bi morebitni nadaljnji postopki lahko privedli tudi do likvidnostnih težav zavodov, čemur pa bi sledila nezmožnost opravljanja svoje primarne naloge, ki je dejavnost javne zdravstvene služba, s katero se zagotavlja trajna in nemotena oskrba prebivalstva in izvajalcev zdravstvene dejavnosti z zdravili ter farmacevtska obravnava pacientov.
Predloga Zakona se sprejme po nujnem postopku. Nemoteno preskrbo z zdravili je namreč potrebno zagotoviti. Predlog Zakona javne lekarniške zavode sistemsko in dolgoročno razbremenjuje te dileme, saj bi bilo v nasprotnem primeru zaradi motenj v oskrbi z zdravili lahko ogroženo javno zdravje, kar ima za delovanje države lahko nepopravljive posledice, predvsem v tako nepredvidljivih in zdravstveno občutljivih časih.
Hkrati pa je javnim lekarniškim zavodom je še vedno naložena obveza upoštevanja temeljnih načel učinkovite in gospodarne rabe javnih sredstev in vodenje posebne evidence o zagotavljanju zalog zdravil za namen zagotavljanja transparentnosti in preglednosti postopka ter gospodarne in učinkovite rabe javnih sredstev.
Vaše predloge, mnenja in pripombe nam lahko posredujete do 19. 12. 2024 na elektronski naslov info@zdruzenjeobcin.si.
* * *