Na spletnem portalu eDemokracija smo zasledili predlog Zakona o varni hrani in krmi (v nadaljevanju: Zakon), ki ga je pripravilo Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano.
S predlogom Zakona se opredeljuje pristojne organe za izvajanje zakona in predpisov Unije s področja varnosti hrane in krme ter za izvajanje nadzora na tem področju. Pri tem sledi opredelitvi delovnih področij posameznih organov na področju varne hrane in krme kot so opredeljeni v Uredbi o organih v sestavi ministrstev. V trenutno veljavni zakonodaji so že določene pristojnosti posameznih organov za izvajanje predpisov in nadzora na področju varne hrane in krme in se s predlogom Zakona bistveno ne spreminjajo.
Hkrati se iz trenutno veljavnega Zakona o kmetijstvu v predlog Zakona med drugim prenašajo določbe vezane na Svet za varno hrano in krmo, ki predstavlja strokovno posvetovalno telo ministra na področju zagotavljanja varne hrane ter pravila za pripravo in sprejem nacionalnega programa na področju prehranjevanja, varne hrane in obvladovanja debelosti prebivalcev.
Med skupnimi določbami za živila, krmo ter materiale in izdelke namenjene za stik v živilih, predlog Zakona opredeljuje splošna načela in postopke na katerih temelji odločanje na področju varnosti živil. V predlogu Zakona se določajo inštitucije za izdelavo ocen tveganj, pravila za sprejem začasnih ukrepov, ki jih sprejmejo pristojni organi kadar živila ali krma predstavljajo tveganje za zdravje ljudi, živali ali okolje ter zaščitnih ukrepov, ki jih sprejme Vlada RS.
Hkrati se določa tudi pravila za obveščanje javnosti, pristojnih organov ter drugih prejemnikov živil in krme kadar obstaja utemeljen sum, da neko živilo ali krma lahko predstavljata tveganje za zdravje in živali ali predstavljajo goljufive prakse, ter nacionalne kontaktne točke za sodelovanje v sistemu hitrega obveščanja za živali in krmo, v mreži za upravno pomoč in sodelovanje in mreži EU za boj proti goljufijam ter njihove naloge.
Predlog Zakona vsebuje tudi določbe o splošnih pravilih za živila in krmo dano na trg, glede varnosti in skladnosti, registracije oziroma odobritve obrata, zahtev glede sledljivosti in zahtev v zvezi z označevanjem živil in krme.
Podana je tudi zakonska podlaga za sprejem nacionalnih higienskih pravil za prodajo manjših količine živil na lokalnem trgu in nacionalna pravila za določena odstopanja od predpisanih zahtev za obrate in higienskih zahtev, ki jih določa več uredb, da se omogoči uporaba tradicionalnih metod proizvodnje ali delovanje obratov v regijah s posebnimi geografskimi omejitvami pod pogojem. Predvideva se tudi nova opredelitev lokalnega trga, saj po mnenju Evropske Komisije prodaja živil na celotnem ozemlju Slovenije, ni možno v vseh primerih šteti za lokalno dejavnost.
Med drugim se s 55. členom predlogom Zakona določa, da mora v primeru, ko je premična stojnica na zemljišču, ki sodi v varovalni pas državne ali občinske ceste, izvajalec živilske dejavnosti poleg dovoljenja iz prejšnjega odstavka pridobiti tudi soglasje upravljalca ceste.
Vaše predloge, mnenja in pripombe nam lahko posredujete do vključno 25. 3. 2025 na elektronski naslov info@zdruzenjeobcin.si.
* * *