Predlog Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona spodbujanju skladnega regionalnega razvoja – rok 6. 11. 2024

Ministrstvo za kohezijo in regionalni razvoj je pripravilo osnutek predloga Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona spodbujanju skladnega regionalnega razvoja (v nadaljevanju: Zakon).

Poglavitne rešitve predloga Zakona so:

  1. Načrtovanje in izvajanje regionalne politike na državni in regionalni ravni

Načrtovanje regionalne politike na nacionalni in regionalni ravni bo rezultat medresorskega in teritorialnega dialoga, ki bo vezan na veljavnost strategije regionalnega razvoja Slovenije in ne več na programsko obdobje večletnega finančnega okvirja evropske kohezijske politike. Učinkovitejši teritorialni dialog za razvoj regije, kot mehanizem usklajevanja med vlado in razvojnimi regijami, v okviru katerega se opredelijo ključni ukrepi in projekti za premagovanje razvojnih ovir ter viri financiranja.

Načrtovanje in izvajanje regionalne politike bo temeljilo na naslednjih dokumentih:

Strategija regionalnega razvoja Slovenije za obdobje 2026–2042, ki jo sprejme Državni zbor Republike Slovenije na predlog Vlade RS;

S tem se bo dalo regionalnemu razvoju potrebno težo in se ga posledično tudi učinkoviteje spremljalo in vrednotilo.

Dogovor za razvoj regij nadomesti izvedbeni del regionalnega razvojnega programa, ki ga regija pripravi na podlagi teritorialnega razvojnega dialoga znotraj regije in v sodelovanju z resornimi ministrstvi.

Vključevanje regij v teritorialni dialog že na samem začetku priprave strateških in izvedbenih dokumentov. Odločanje o financiranju regijskih projektov se spusti na raven regije v okviru strategije regionalnega razvoja Slovenije. Regije bodo tiste, ki bodo odločale o regijskih projektih glede na razvojne cilje in prioritete, opredeljene v regionalnih razvojnih programih v skladu z akcijskim programom strategije regionalnega razvoja Slovenije.

Kot problemska območja se opredelijo območja z omejenimi možnostmi in posebnimi razvojnimi izzivi zaradi neugodnih gospodarskih, naravnih, socialnih ali demografskih razmer ter jih z ukrepi razvojnih politik ni mogoče izboljšati. Obsegajo območja ene ali več občin, med katere spadajo:

Podrobnejši kriteriji za določitev problemskih območij določi Vlada RS s podzakonskim aktom.

Za problemska območja se pripravi posebni program razvojnih spodbud, ki ga za obdobje štirih let sprejme Vlada RS na predlog ministrstva ob sodelovanju ministrstev in vseh relevantnih deležnikov iz navedenega območja.

S spremembami ZSRR-2 je predvideno:

Organi odločanja na ravni regije:

Na ravni razvojne regije in kohezijske regije se ohranjata:

  1. razvojni svet regije in
  2. razvojni svet kohezijske regije.

Razvojni svet regije sestavljajo:

V razvojnem svetu regije ima predstavnike tudi narodna skupnost in avtohtona romska skupnost v regiji.

Vsi predstavniki imajo enako moč glasovanja, pri čemer se za pomembnejše vsebine, kot so regionalni razvojni programi in regionalni prostorski plani, poleg glasov večine vseh članov razvojnega sveta regije zahteva tudi večina predstavnikov občin, ki hkrati predstavljajo vsaj 50 odstotkov prebivalstva razvojne regije.

Razvojni svet kohezijske regije:

Ažurno in celostno spremljanje ter vrednotenje izvajanja in prilagajanje sistema regionalnega razvoja – tako samega sistema (organiziranost) kot programov in izvajanja projektov – bo zagotovljeno tako, da bi Vlada Republike Slovenije vsako peto leto predložila Državnemu zboru Republike Slovenije poročilo o izvajanju strategije regionalnega razvoja Slovenije za pretekla štiri leta z oceno rezultatov.

Vlada RS vzpostavi svet za spodbujanje skladnega regionalnega razvoja kot usklajevalni organ, katerega člani bodo ministri oziroma državni sekretarji pristojnih ministrstev, predsednik-/a/i razvojnega sveta kohezijske regije in predsedniki razvojnih svetov posameznih razvojnih regij.

Predlog zakona vsebuje določbe, s katerimi se spreminja in dopolnjuje ZSRR-2 ter odpravljajo zaznane pomanjkljivosti. Za izvajanje zakona bodo sprejeti tudi naslednji podzakonski akti:

Predlog zakona daje podlago Državnemu zboru Republike Slovenije za sprejem strategije regionalnega razvojnega Slovenije. Na ravni strateškega dokumenta bodo določene prioritete in usmeritve regionalnega razvoja, usmeritve za pripravo regionalnih razvojnih programov ter vrednotenja ukrepov regionalne politike.

Vlada RS bo za izvajanje strategije sprejela akcijski program za izvajanje strategije. Z akcijskim programom bodo določeni cilji, ukrepi, projekti, obseg in viri sredstev in čas za njihovo uresničitev, način izvajanja ter kazalci, s katerimi se bo merilo njihovo doseganje.

Z namenom zmanjševanja razvojnega zaostanka problemskih območij z omejenimi možnostmi in posebnimi razvojnimi vplivi, ki so prizadeta zaradi neugodnih gospodarskih, naravnih, socialnih ali demografskih razmer, bo Vlada Republike Slovenije lahko sprejela ustrezne programe ter se učinkovito odzvala na razvojne probleme s prilagojenimi rešitvami.

Vaše predloge, mnenja in pripombe nam lahko posredujete do vključno 6. 11. 2024 na elektronski naslov info@zdruzenjeobcin.si.