S strani DZ RS smo v pregled in pripombe prejeli predlog Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o zaščiti živali (v nadaljevanju: Zakon).
Za zagotavljanje učinkovite skrbi za zapuščene živali, stabilnega delovanja zavetišč in večje transparentnosti financiranja se predlaga sprememba veljavne ureditve financiranja. Prvih 60 dni oskrbe krijejo lokalne skupnosti, saj gre za izvajanje lokalne javne službe. Od 61. do 180. dneva stroške prevzame državni proračun, saj gre za javno korist, ki presega okvir posamezne občine. Po 180. dnevu se uvede udeležba zavetišč v višini 20 % dejanskih stroškov oskrbe, kar spodbuja zavetišča k aktivnemu iskanju posvojiteljev in zmanjševanju dolgotrajne oskrbe, hkrati pa zagotavlja stabilno in predvidljivo financiranje, ki omogoča načrtovanje zmogljivosti in vlaganja v izboljšanje pogojev.
Predlog izboljšuje skrb za zapuščene živali ter natančneje določa nosilce stroškov in delež financiranja. Podaljšuje financiranje oskrbe v zavetišču iz občinskega proračuna s 30 na 60 dni, kar povečuje občinske izdatke za skupno 4.000.000 EUR.
Sprememba 27. člena razširja obvezno število namestitvenih mest v zavetiščih tudi na mačke. Občine morajo zagotoviti dve mesti za mačke in eno za psa na vsakih začetih 800 registriranih psov, pri manj kot 400 registriranih psih pa vsaj eno mesto za zapuščeno žival. Za boljšo sledljivost se uvaja obveznost občin, da do 31. marca posredujejo seznam zavetišč, ki zanjo izvajajo javno službo. Zagotavljanje javne službe vključuje namestitveno mesto ter pokritje osnovnih režijskih stroškov zavetišča (infrastruktura, materialni stroški, delo). Ob dejanski namestitvi živali občina krije tudi stroške zanjo, pri manjših občinah pa velja izjema zaradi manjših potreb po namestitvenih mestih.
Nov 27. a člen, ki je predviden v predlogu Zakona določa, da je občina pristojna za zapuščene živali na območju, kjer so živali najdene ali odvzete, razen za odvzete hišne živali v tranzitu, za katere uradni veterinar odredi namestitev v zavetišče s prostimi zmogljivostmi na stroške kršitelja. V primeru, da občina ne zagotavlja javne službe v skladu z drugim ali tretjim odstavkom prejšnjega člena, uradni veterinar odredi namestitev zapuščene živali v zavetišče s prostimi zmogljivostmi na stroške občine do oddaje živali drugemu zainteresiranemu skrbniku ali do smrti živali. Če občina zagotavlja predpisano število mest v zavetišču, vendar število zapuščenih živali v občini presega prosto število mest v zavetišču, uradni veterinar odredi namestitev zapuščene živali na stroške občine v zavetišče s prostimi zmogljivostmi do sprostitve mest v zavetišču, ki opravlja javno službo za občino, v skladu s 1. točko drugega odstavka 31. člena tega zakona. Če občina zagotavlja predpisano število mest v zavetišču, vendar to zavetišče ne more sprejeti živali, ker so njegove zmogljivosti zasedene zaradi nameščenih odvzetih živali iz druge občine ali živali, odvzetih v tranzitu, krije stroške namestitve in oskrbe država do sprostitve mest v zavetišču, ki opravlja javno službo za občino.
Predlagan Zakon med drugim določa tudi, da lahko občina, z namenom zmanjšanja števila zapuščenih živali na svojem območju, sofinancira kastracijo ali sterilizacijo lastniških mačk. Določba 31.a člena se dopolnjuje s pogojem, da mora lastnik označiti svojo žival z mikročipiranjem in jo vpisati v centralni register, s čimer dokazuje lastništvo. Tako se preprečujejo morebitne zlorabe sistema ter zagotavlja sledljivost živali, kar prispeva k odgovornemu lastništvu in dolgoročnemu obvladovanju populacije mačk.
Vaše predloge, mnenja in pripombe nam lahko posredujete do vključno 21. 5. 2025 na elektronski naslov info@zdruzenjeobcin.si.
Za sodelovanje se vam že vnaprej zahvaljujemo.
* * *