S strani Ministrstva za pravosodje smo v pregled in pripombe prejeli predlog Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o varuhu človekovih pravic (ZVarCP-C) (v nadaljevanju: Zakon).
Predlog Zakona je usmerjen v krepitev sistema posebnega, neformalnega varstva človekovih pravic in temeljnih svoboščin v RS – tako na splošni ravni kot z dodatnim poudarkom na zaščiti ranljivih skupin, kot so otroci, invalidi, žrtve trgovine z ljudmi in tujci. S predlogom Zakona RS izpolnjuje svoje mednarodne konvencijske zaveze, obveznosti, ki izhajajo iz prava EU, ter sledi priporočilom mednarodnih organizacij.
Med ključne spremembe predloga Zakona spada:
- določitev posebnega namestnika varuha kot varuha otrokovih pravic, ustanovitev posebnega oddelka za pravice otrok,
- varuh opravlja funkcijo neodvisnega telesa za spodbujanje, varovanje in spremljanje izvajanja Konvencije o pravicah invalidov,
- varuh prevzema naloge poročanja o spremljanju dejavnosti državnih institucij za boj proti trgovini z ljudmi,
- varuhu se podeljuje pristojnost mehanizma za spremljanje spoštovanja temeljnih pravic v zvezi s preverjanjem državljanov tretjih držav in pravic prosilcev za mednarodno zaščito v zvezi s postopkom na meji,
- pristojnosti varuha se širijo na zasebnopravne izvajalce javnih služb,
- mandatna doba varuha in namestnikov se iz šestih let podaljšuje na osem let, funkcija varuha se omejuje na en mandat, varuha pa se izvoli s tajnim glasovanjem.
V predlogu Zakona je med poglavitnimi rešitvami določeno, da predlog ne posega v pristojnosti občin.
Predlagana sprememba se nanaša na 1. člen Zakona o varuhu človekovih pravic, kjer se besedilo »organov lokalne samouprave in« nadomesti z besedilom »samoupravnih lokalnih skupnosti«, za katerega se doda vejica. Za besedilo »nosilcev javnih pooblastil« se doda »in izvajalcev javnih služb (v nadaljnjem besedilu: organi)«. S to spremembo se odpravlja dvom glede pristojnosti varuha tudi v odnosu do občinske uprave. Zakon o lokalni samoupravi namreč v 28. členu med organe lokalne samouprave uvršča le občinski svet, župana in nadzorni odbor, ne pa tudi občinske uprave. Z vidika neformalnega varstva človekovih pravic pa, po drugi strani, ni videti prepričljivih razlogov, da varuh svojih pristojnosti ne izvršuje tudi zoper občinsko upravo.
Vaše predloge, mnenja in pripombe nam lahko posredujete do vključno 20. 3. 2025 na elektronski naslov info@zdruzenjeobcin.si.
* * *