Ministrstvo za javno upravo je v medresorsko usklajevanje posredovalo predlog Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o splošnem upravnem postopku (v nadaljevanju: Zakon).
S predlaganimi spremembami in dopolnitvami se bo omogočilo učinkovitejše vodenje upravnega postopka in zagotavljanje spoštovanja mednarodnih in ustavnopravnih procesnih standardov:
- sprememba procesnih pravil za lažji elektronski dostop do organov,
- možnost komunikacije v tujem jeziku,
- poenostavitve evidentiranja procesnih dejanj v zapisniku in uradnem zaznamku,
- opustitev obveznih ustnih obravnav,
- poenostavitev vročanja vključno s skrajšanjem rokov za nastanek fiktivne vročitve,
- zapolnitev pravnih praznin za učinkovitejše izvajanje ustne obravnave preko videokonference,
- uvedba informativne odločbe,
- poenostavitev izdaje odločbe in sklepa zaradi spremembe obličnostnih zahtev,
- možnost dajanja pisnih izjav prič,
- poenostavitve pri izvajanju dokazov z izvedenci idr.
Predlog Zakona vsebuje tudi dopolnitve s pravili, ki so se izkazala kot nujna.
Med zasledovane cilje predloga Zakona med drugim spada skrajšanje časa od vložitve vloge do dokončnosti upravnega akta oziroma zaključka upravnega postopka in zmanjšanje stroškov postopka za organe in stranke. Poleg tega je cilj, ki ga zasleduje predlog Zakona tudi poenostavitev izdaje potrdil iz uradnih evidenc v elektronski obliki ter ureditev poslovanja s tajnimi podatki v upravnih zadevah.
Predlog Zakona prinaša tudi večjo raven procesne avtonomije organa pri ugotavljanju in razčiščevanju dejanskega stanja, lažjo dostopnost strank do organov pri fizičnem in elektronskem poslovanju, odpravo pravnih praznin za širšo uporabo sredstev za avdio in video komunikacijo v ugotovitvenem in dokaznem postopku in krepitev načela kontradiktornosti pri zagotavljanju pravice do izjave. S predlogom Zakona se bo zagotovilo tudi učinkovitejše vročanje, jasnejše urejanje pravice stranke do izdaje odločbe v zakonitem roku in pravice do pritožbe zaradi molka, vezanost uporabe pravnih sredstev na pravni položaj in pravni interes vložnika in razbremenitev instančnih organov odločanja o procesnih zahtevkih določenih oseb.
Med drugim se v predlogu Zakona spreminja deveti odstavek 38. člena, ki določa, da iz prenesene državne pristojnosti na samoupravno lokalno skupnost odloči tajnik oziroma direktor uprave samoupravne lokalne skupnosti. O izločitvi tajnika oziroma direktorja samoupravne lokalne skupnosti pa odloča minister, v katerega delovno področje spada zadeva.
Poleg tega se s predlogom Zakona dodaja nov 85. a člen, ki določa, da se državnemu organu, organu samoupravne lokalne skupnosti, pravni osebi, samostojnemu podjetniku posamezniku in posamezniku, ki samostojno opravlja dejavnost, dokument vroči v elektronski obliki, razen če takšna vročitev ni mogoča. Na enak način se vroča tudi odvetniku in notarju oziroma odvetniški in notarski pisarni. Omenjenim subjektom se dokumenti praviloma vročajo po elektronski poti, vročitev po fizični poti ali na drug način je dopustna, če vročitve po elektronski poti ni mogoče opraviti iz kateregakoli razloga.
Vaše predloge, mnenja in pripombe nam lahko posredujete do vključno 6. 1. 2025 na elektronski naslov info@zdruzenjeobcin.si.
Za sodelovanje se vam že vnaprej zahvaljujemo.
* * *