Na spletnem portalu eDemokracija je objavljen predlog Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o preprečevanju pranja denarja in financiranja terorizma(v nadaljevanju: Zakon), ki ga je pripravilo Ministrstvo za finance.
Zakon o preprečevanju pranja denarja in financiranja terorizma predstavlja temeljni pravni okvir za boj proti pranju denarja in financiranju terorizma v RS. Določa ukrepe, pristojne organe ter postopke za preprečevanje, odkrivanje in preiskovanje tovrstnih dejanj, hkrati pa ureja tudi inšpekcijski nadzor nad izvajanjem zakonskih določb. Njegov ključni cilj je zagotoviti večjo preglednost finančnih transakcij, zmanjšati tveganje zlorabe finančnega sistema ter okrepiti nadzor nad poslovnimi subjekti in finančnimi institucijami.
Predlagan Zakon vzpostavlja pravno podlago za integracijo registra dejanskih lastnikov (AJPES) z izbranimi informacijskimi sistemi javnega sektorja. Med njimi sta register in informacijski sistem za podporo poslovanju proračunskih uporabnikov na področju financ, računovodstva, upravljanja kadrov in obračuna stroškov dela (sistem MFERAC), kamor sodijo tudi občine in javni zavodi ter register in informacijski sistem za podporo izvajanju evropske kohezijske politike (sistem e-MA2), ki vključuje tudi občine kot upravičence in izvajalce.
Ko govorimo o javnih zavodih, te nimajo klasičnih lastnikov, a morajo skladno z obstoječo zakonodajo kot dejanskega lastnika v register vpisati osebo, ki opravlja poslovodno funkcijo – torej direktorja. Gre za tako imenovano rezervno definicijo dejanskega lastnika, ki velja za vse pravne osebe, tudi nepridobitne organizacije. AJPES že zdaj vodi takšen register za zavode, društva in fundacije. Po novem pa se bodo ti podatki lahko povezovali z informacijskimi sistemi za financiranje iz evropskih sredstev.
Hkrati bo dostop do določenih informacij iz registra dejanskih lastnikov po novi ureditvi omejen. Posamezniki in organizacije bodo morali za vpogled izkazati upravičen interes, povezan s preprečevanjem pranja denarja ali financiranja terorizma.
Pri preverjanju podatkov o pogodbenih partnerjih bodo občine morale utemeljiti svojo zahtevo in podati ustrezno vlogo na AJPES.
Predlog Zakona med drugim uvaja tudi globe za zlorabo podatkov iz registra dejanskih lastnikov, kadar so uporabljeni v nasprotju z dovoljenim namenom. Predviden je nov 182.a člen, ki med drugim določa, da se z globo od 3.000 do 30.000 eurov za prekršek kaznuje pravna oseba, ki podatke uporabi v nasprotju z namenom, navedenim v odločbi, ali jih posreduje tretjim osebam brez soglasja upravljavca registra. Občine in njihovi javni zavodi so odgovorni za to, da se dostopani podatki uporabljajo le za namen, za katerega so bili pridobljeni.
Vaše predloge, mnenja in pripombe nam lahko posredujete do vključno 11. 4. 2025 na elektronski naslov info@zdruzenjeobcin.si.
* * *