S strani DZ RS smo v pregled in pripombe prejeli predlog Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (v nadaljevanju: Zakon).
Spremembe se predvidevajo v vseh fazah postopka imenovanja ravnatelja, s ciljem večje transparentnosti:
- Po novem bodo morala biti vsa mnenja (vključno z mnenjem vzgojiteljskega, učiteljskega oziroma predavateljskega zbora, mnenjem lokalne skupnosti, mnenjem sveta staršev ter mnenjem dijakov oziroma študentov) pisno obrazložena. Ta sprememba odpravlja dosedanjo prakso, kjer obrazložena mnenja niso bila obvezna, in zagotavlja večjo preglednost postopka.
- Z namenom preprečevanja korupcijskih tveganj in nasprotja interesov bodo kandidati za ravnatelja, ki so člani vzgojiteljskega, učiteljskega oziroma predavateljskega zbora ali sveta staršev, morali biti izločeni iz postopka. Prav tako se bo moral iz postopka izločiti tudi član sveta zavoda ali ravnatelj, ki se po izteku mandata kandidira na razpis za ravnatelja. S tem se zmanjša možnost vplivanja na odločitve.
- V novem postopku se uvaja institut soglasja ministra, kar prinaša enofazni postopek imenovanja ravnatelja. Svet zavoda bo po novem izbral kandidata in zaprosil za soglasje ministra. Da bi zmanjšali korupcijska tveganja in omejili politični vpliv na izbiro najustreznejšega kandidata, bo zakon določil primere, v katerih minister zavrne soglasje. To vključuje primere, ko je šolska inšpekcija ugotovila nepravilnosti, ki jih svet zavoda ni odpravil, ali ko obstajajo zakonsko določeni razlogi za razrešitev ravnatelja.
- Postopek razrešitve ravnatelja bo prav tako temeljil na soglasju ministra, razen v primeru, ko ravnatelj sam predlaga razrešitev. Svet zavoda bo moral ravnatelja seznaniti z razlogi za razrešitev in mu dati možnost, da se izreče glede njih. Obrazloženi predlog za razrešitev bo posredovan v soglasje ministru. Če minister ne bo dal soglasja v 30 dneh, bo svet lahko odločil o razrešitvi brez soglasja ministra. Ravnatelj, ki se ne strinja z razrešitvijo, bo imel možnost uveljavljanja sodnega varstva.
Med drugim predlog Zakona predvideva nov 127.a člen, ki določa, da sredstva za investicije v nepremičnine, ki se uporabljajo za izvajanje prilagojenih in posebnih programov vzgoje in izobraževanja za otroke in mladostnike s posebnimi potrebami ter za glasbeno izobraževanje, zagotavljajo lokalne skupnosti ustanoviteljice šole, lahko pa tudi druge lokalne skupnosti, če se v te programe vključujejo učenci s prebivališčem na območju teh lokalnih skupnosti. Druge lokalne skupnosti, ki niso ustanoviteljice javnega zavoda, zagotavljajo sredstva temu javnemu zavodu kot investicijski transfer, s katerim se povečuje le premoženje tiste lokalne skupnosti, ki je ustanoviteljica šole.
Vaše predloge, mnenja in pripombe nam lahko posredujete do vključno 13. 3. 2025 na elektronski naslov info@zdruzenjeobcin.si.
Za sodelovanje se vam že vnaprej zahvaljujemo.
* * *