S strani Ministrstva za okolje, podnebje in energijo smo v pregled in pripombe prejeli predlog Zakona o spodbujanju rabe obnovljivih virov energije (ZSROVE-1) (v nadaljevanju: Zakon).
Predlog Zakona ureja izvajanje državne in občinske politike na področju rabe obnovljivih virov energije. Določa zavezujoč cilj deleža energije iz obnovljivih virov v bruto končni porabi v RS ter predvideva ukrepe in načine njihovega financiranja za doseganje tega cilja. Prav tako ureja potrdila o izvoru energije, samooskrbo z električno energijo iz obnovljivih virov, uporabo energije iz obnovljivih virov in odvečne toplote v sektorju ogrevanja, hlajenja in prometa ter določa obveščanje in usposabljanje inštalaterjev.
Med drugim predlog Zakona v 54. členu določa, da ima napravo za samooskrbo lahko v lasti ali jo upravlja tudi tretja oseba, ki s končnim odjemalcem sklene pogodbo. V pogodbi se uredijo pravice in obveznosti tretje osebe ter končnega odjemalca glede upravljanja naprave, kar vključuje njeno namestitev, obratovanje (vključno z meritvami) in vzdrževanje. Pri tem tretja oseba ni opredeljena kot končni odjemalec s samooskrbo. Lahko pa vstopi v podporno shemo, če za to pridobi soglasje končnega odjemalca. Izjemoma lahko tretja oseba, ki je lastnik naprave za skupnostno samooskrbo, prodaja presežke proizvedene električne energije, ki niso razdeljeni med člane skupnosti.
Poleg tega se upravljavec stavbe v lasti RS ali občine lahko odloči za ustanovitev služnosti na strehi ali drugih delih stavbe, kar omogoča postavitev naprave za proizvodnjo električne energije iz obnovljivih virov v korist tretje osebe. Ta tretja oseba napravo zgradi in upravlja, pri čemer se služnost ustanovi v skladu z zakonodajo, ki ureja stvarno premoženje države in samoupravnih lokalnih skupnosti.
65.člen predloga Zakona določa, da morajo državni organi, organi občin in nosilci javnih pooblastil pri sprejemanju podzakonskih aktov, ki urejajo izdajo dovoljenj ali drugih posamičnih aktov v zvezi s proizvodnimi napravami, povezanimi prenosnimi in distribucijskimi omrežji, proizvodnjo električne energije ter energije za ogrevanje ali hlajenje iz obnovljivih virov, zagotoviti, da so predpisi sorazmerni, pregledni ter skladni z načelom energetske učinkovitosti. Enako velja za postopke pretvorbe biomase v različna biogoriva in druga goriva iz obnovljivih virov nebiološkega izvora, namenjena uporabi v prometu. Pri tem morajo upoštevati tudi prepoved diskriminacije ter zagotavljati jasne in pravične pogoje za vse deležnike.
Predlagan Zakon navaja, da občinski akti pogosto ne naslavljajo ustrezno spodbujanja rabe obnovljivih virov energije v skladu z nacionalnimi cilji in strateškimi usmeritvami. Zato zgornji člen predvideva prednostno rabo obnovljivih virov pred fosilnimi, razen v primerih energetsko učinkovitih daljinskih sistemov in plinovodnih sistemov z večjim deležem obnovljivega plina. Občinski akti bodo morali to določeno prednostno rabo upoštevati in ustrezno prilagoditi svoje določbe.
Vaše predloge, mnenja in pripombe nam lahko posredujete dovključno 14. 3. 2025 na elektronski naslov info@zdruzenjeobcin.si.
* * *