Vlada RS je pripravila Predlog zakona o letalstvu (v nadaljevanju: Zakon).
Predlog Zakona bo slovenski pravni okvir letalstva prilagodil sodobnim konceptom zagotavljanja letalske varnosti oziroma varnosti zračnega prometa, tehnologiji, sistemom in postopkom v letalstvu ter bo omogočil hitro sledenje razvoju mednarodnega in evropskega pravnega okvira. Slednja se namreč neprestano razvijata in dopolnjujeta, vse z namenom doseganja najvišje ravni letalske varnosti.
Predlog Zakona je vsebinsko širši od veljavnega ZLet, saj celovito ureja poleg področja civilnega letalstva tudi področji vojaškega in policijskega letalstva. Ti sta bili do zdaj podnormirani. Vojaško letalstvo je v veljavnem ZLet urejeno le z nekaj členi, kar ne omogoča potrebne pravne podlage za urejanje številnih področij.
Prvi del predloga Zakona podaja določbe, ki so po vsebini oziroma naravi skupne. Te vsebine so izrazje in pomen izrazov, suverenost, kršitve suverenosti zračnega prostora, kršitve zračnega prostora, sodelovanje v mednarodnih organizacijah, področja urejanja, urejanje drugih državnih aktivnosti, pravila letenja, nadzvočno letenje, programski dokumenti s področja civilnega letalstva, državni varnostni program in sistem upravljanja varnosti v civilnem letalstvu, uporaba mednarodnih standardov in priporočenih praks ICAO in Evropske konference civilnega letalstva (ECAC) ter razlike, uporaba certifikacijskih specifikacij in drugih podrobnih specifikacij, sprejemljivih načinov zagotavljanja skladnosti in smernic EASA za uporabo predpisov EU. V skladu z mednarodnimi standardi in priporočenimi praksami ICAO ter glede na predpise EU prvi del novega zakona daje tudi pravno podlago za odobritev izjem od tega zakona od predpisov EU in za odobritev izjem, ki se nanašajo na specifični zrakoplov in druge objekte, namenjene premikanju v zraku ali specifično dejavnost. Podaja tudi splošne določbe glede prepovedi neupravičenega snemanja in javne objave, stavke, statističnega poročanja, možnosti sklenitve dogovora v skladu s 83.bis členom Čikaške konvencije, prenosa odgovornosti, podaja splošna načela za obveznosti javnih služb za redni zračni prevoz, za zavrnitev izvajanja služb zračnega prometa, preprečitev odhoda zrakoplova zaradi neplačila letaliških pristojbin ter obveznosti glede objave letalskih informacij in letalskih kart. Določi se javni interes v letalstvu – zagotavljanje varnosti, rednosti in nemotenosti zračnega prometa je v javnem interesu.
Drugi del ureja civilno letalstvo. Bistvene vsebine predloga novega Zakona o letalstvu so:
- V poglavju Registracija zrakoplovov so bistvene spremembe vzpostavitev elektronskega vodenja registra, ukinitev evidenc in povezovanje z drugimi registri (na primer centralnim registrom prebivalstva). Na novo se določajo zrakoplovi, za katere je registracija obvezna. Agencija je še vedno registrski organ. Poglavje jasneje določa postopek vpisa zrakoplova v register zrakoplovov (in izbrisa iz tega registra), na novo se urejajo posamezne postopkovne izjeme od zakona, ki ureja splošni upravni postopek, dodajajo se načela pri vodenju postopkov. Poglavje na novo določa postopek dodatnih vpisov pri registriranih zrakoplovih (vpis oziroma izbris hipoteke).
- Poglavji Plovnost zrakoplovov in vpliv na okolje ter Osebje v letalstvu se posodabljata glede na razvoj mednarodnih standardov ICAO in zakonodajo EU. Poglavji celovito urejata vprašanja, povezana z zrakoplovi, napravami za prosto letenje in osebjem, ki niso urejena s predpisi EU (in so zato predmet urejanja v notranjih predpisih).
- Poglavje Zračni prevoz jasneje določa zahteve za opravljanje zračnega prevoza v Republiko Slovenijo, iz nje ali čez njeno ozemlje. S tem se odpravlja pomanjkljiva in napačna ureditev. Določijo se opravljanje domačega zračnega prevoza, opravljanje mednarodnega rednega zračnega 5 prevoza, mednarodnega posebnega zračnega prevoza in izjeme, ko tuji letalski prevoznik ali tuji operator dovoljenja ministrstva za opravljanje mednarodnega posebnega zračnega prevoza ne potrebuje. Glede na sedeže tujih letalskih prevoznikov ali tujih operatorjev ter glede na roke, v katerih ministrstvo izda dovoljenja, novi zakon pa ureja tudi izjeme glede elektronskega poslovanja z letalskimi prevozniki v tujini. Podajo se določbe glede sporočanja podatkov na zahtevo organov, pristojnih za izvajanje mejne kontrole oseb na zunanjih mejah, obdelavo podatkov, pošiljanje podatkov o potnikih iz sistema rezervacij letalskih vozovnic (PNR) policiji in dodatne obveznosti pri pošiljanju podatkov.
- Poglavje Letalske operacije in prevoz nevarnega blaga se posodablja glede na zakonodajo EU. Podajo se določbe glede potrebnih spričeval, odobritev, dovoljenj ali drugih listin, specializiranih operacij za operatorje iz tretjih držav, letalskih prireditev in letalskih tekmovanj ter pogodb o najemu in dajanju zrakoplovov v nadaljnjo uporabo. Uredi se prevoz nevarnega blaga.
- V poglavju Letališča se podaja sodobna ureditev, ki loči med aerodromom in letališčem. Zahteve se podajajo ne glede na prepoznavanje letališč kot javna in nejavna, s čimer se sledi urejanju v mednarodnih standardih ICAO in pravu EU, ter njihovi delitvi glede na namen. Podajo se zahteve, ki za namen doseganja varnosti zračnega prometa prepoznavajo dovoljenje za obratovanje aerodroma. Podajo se določbe glede javnih letališč, s katerimi želi država uresničevati javni interes. Podajo se določbe, ki omogočajo različne mehanizme financiranja ali upravljanja javnih letališč. V pravni red se prenašajo pomembne direktive EU glede letaliških pristojbin in dostopa do trga storitev zemeljske oskrbe. Podajo se pogoji za gradnjo. Ureja se gospodarjenje z letališko infrastrukturo ter uvajajo vzdrževalna dela v javno korist.
- Uvaja se novo poglavje Zračni prostor, s čimer se oblikujejo strukture upravljanja, sprejemanja odločitev ter pravne podlage za učinkovito urejanje in upravljanje zračnega prostora.
- Po vzoru ureditev v Pomorskem zakoniku se uvaja nove poglavje Geoinformacijska dejavnost za potrebe civilnega letalstva, ki ureja zajem, upravljanje, zbiranje, vodenje, vzdrževanje, obdelavo in razpošiljanje tistih lokacijskih podatkov, ki so potrebni za zagotovitev varnosti zračnega prometa.
- Posodabljata se poglavji Varovanje in olajšave ter Iskanje in reševanje ter preiskave v zvezi z varnostjo. Poglavji se posodabljata glede na predpise EU in ugotovitve ICAO.
- V poglavju Nadzor in prekrškovni postopki se jasneje ločuje pristojnost med ministrstvom in agencijo, določbe se prilagajajo pravu EU, podajajo se nove procesne določbe za uradna ravnanja agencije in pooblastila ter pogoji glede uradnih oseb. Policija se določa kot prekrškovni organ za določbe zadevnega poglavja glede sporočanja podatkov.
- V poglavju Agencija se posodabljajo določbe, da se zagotovita učinkovitejše delovanje agencije in izvajanje njenih pristojnosti. Dodajajo se nove posebne ureditve, s katerimi se omogoča, da Republika Slovenija v izjemnih, točno določenih okoliščinah lahko privabi k delu v agenciji nujno potrebno ustrezno usposobljeno osebje, kot to zahtevajo predpisi EU.
Tretji del zakona na novo in celovito ureja vojaško letalstvo. Ta zakon tako določa splošna pravila in pristojnosti na področju vojaškega letalstva ter zahteve, ki se nanašajo na omejitve glede prečrpavanja goriva v zraku, oborožitve, opreme za elektronsko bojevanje in izvidniške opreme, prevoz vojaškega orožja, streliva, eksplozivnih predmetov in opreme ter oboroženih pripadnikov tujih oboroženih sil in prevoz nevarnega blaga, vojaški letalski organ, inšpekcijski nadzor, register in evidenco slovenskih vojaških zrakoplovov, plovnost slovenskih vojaških zrakoplovov, vojaške letalske operacije, letenje z vojaškimi zrakoplovi, licenciranje vojaškega letalskega osebja in drugega strokovnega osebja vojaškega letalstva, vojaška letališča, vojaška vzletišča in vojaške heliporte, obratovalna dovoljenja za sisteme in naprave za preiskave letalskih nesreč in resnih incidentov vojaških zrakoplovov.
Četrti del zakona na novo ureja policijsko letalstvo. Zakon podaja zahteve, ki zadevajo pristojni organ za odločanje v upravnih zadevah in letalski nadzor policijskega letalstva, kar bo agencija. Urejajo se letalske policijske operacije, letenje policijskih zrakoplovov, registracija policijskih zrakoplovov, plovnost policijskih zrakoplovov, osebje, ki opravlja dela v policijskem letalstvu, in preiskave v zvezi z varnostjo policijskih zrakoplovov.
Peti del zakona podaja določbi glede izdaje dovoljenj za lete tujih državnih zrakoplovov.
Vaše predloge, mnenja in pripombe nam lahko posredujete do vključno 16. 7. 2024 na elektronski naslov info@zdruzenjeobcin.si.