Zasnova davka na stanovanjske nepremičnine predvideva davčno obremenitev stanovanjskih nepremičnin na območju Slovenije – to so stanovanja, hiše in stavbna zemljišča. Obdavčene bi bile tako fizične kot tudi pravne osebe, ki imajo v lasti stanovanjske nepremičnine, tudi nerezidenti, ki imajo v lasti nepremičnine v Sloveniji.
Prva nepremičnina, v kateri njen lastnik tudi dejansko živi, bi bila povsem oproščena davka, druge nepremičnine pa bi bile deležne občutne davčne ugodnosti, če jih lastniki oddajajo v najem na podlagi najemnih pogodb.
Predlagana je obdavčitev z 1,45-odstotno davčno stopnjo, pri čemer bi davčno osnovo predstavljala posplošena vrednost nepremičnine, ki jo izkazuje Geodetska uprava RS. Prihodki od davka bi pripadali državnemu proračunu.
Ob tem se, kot že zgoraj omenjeno predlaga davčna ugodnost za oddajanje v najem za fizične osebe; ta bi ugotovljeno davčno obveznost znižala za 25 odstotkov zneska napovedanih najemnin. Taka višina davčne ugodnosti za oddajanje v najem spodbuja pravilno prijavljanje in plačevanje dohodnine od oddajanja premoženja v najem, saj znesek te davčne ugodnosti celo presega znesek plačane dohodnine od oddajanja v najem.
Davek na stanovanjske nepremičnine ne bi posegel v nadomestilo za uporabo stavbnih zemljišč, ki trenutno predstavlja nepremičninski davek in kot tak pripada občinam za izvajanje njihove investicijske dejavnosti. Predlaga pa se ukinitev trenutnega davka od premoženja, ki je sorodna vrsta davka.
Sredstva, zbrana z davkom na stanovanjske nepremičnine, bi se namenila za razbremenitev dela, zlasti srednjega razreda, kjer je največji primanjkljaj delovne sile. S tem bi izboljšali konkurenčnost gospodarstva, spodbudili zaposlovanje in ustrezno naslovili javnofinančno vzdržnost. V tej luči se predlaga uvedba posebne osebne olajšave za dohodke iz delovnega razmerja (tako imenovano in-work olajšavo v obliki znižanja davčne osnove v višini 2000 evrov letno) ter spremembo dohodninske lestvice in stopenj za razbremenitev srednjega in višjega razreda.
ZOS je ob objavi predloga Izhodišč takoj podalo odziv, da bi moral davek pripadati občinskim proračunom, in sicer občini, v kateri se nahaja stanovanjska nepremičnina. Na tem mestu smo spomnili tudi na odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-313/13-89, z dne 21. 3. 2014, s katero je bil razveljavljen Zakon o davku na nepremičnine. Ustavno sodišče je v odločbi med drugim opozorilo, da je davek na nepremičnine v temelju občinski davek in bi moral zato pretežni del denarja pripadati občinam.
Poleg tega Izhodišča predvidevajo tudi ukinitev davka na premoženje, ki se je iztekal v občinske proračune. Na tem mestu smo opozorili, da se občinski proračuni že tako iz leta v leto manjšajo, in je zato izguba priliva še s tega naslova nedopustna.
Vaše predloge, mnenja in pripombe nam lahko posredujete do vključno 23. 1. 2025 na elektronski naslov info@zdruzenjeobcin.si.
Za sodelovanje se vam že vnaprej zahvaljujemo.