Kategorija: Novice
ZOS VLOŽIL ZAHTEVO ZA OCENO USTAVNOSTI 42. ČLENA ZAKONA O IZVRŠEVANJU PRORAČUNOV ZA LETI 2011 IN 2012
Ljubljana, 3. 1. 2011 - Združenje občin Slovenije je danes na Ustavno sodišče Republike Slovenije vložilo zahtevo za oceno ustavnosti 42. člena Zakona o izvrševanju proračunov za leti 2011 in 2012 (Ur. l. RS, št. 96/2010, v nadaljevanju: ZIPRS1112).
ZOS v svoji zahtevi izpodbija 42. člen ZIPRS1112, ki se glasi:<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
42. člen<o:p></o:p>
(povprečnina)<o:p></o:p>
(1) če vlada z reprezentativnimi združenji občin ne doseže dogovora iz prvega odstavka 11. člena Zakona o financiranju občin (Uradni list RS, št. 123/06 in 57/08, v nadaljnjem besedilu ZFO-1), se v predlog proračuna vključi povprečnina, ki jo določi vlada. Vlada pri določitvi povprečnine upošteva stroške za financiranje na novo z zakonom določenih nalog, ki jih bodo občine začele opravljati v naslednjem proračunskem letu, in izračun ministrstva, pristojnega za finance, v katerem upošteva stroške nalog, ki so jih občine že opravljale na podlagi zakonov, pred letom za katerega se določa povprečnina.<o:p></o:p>
(2) Povprečnina, določena v skladu s prejšnjim odstavkom znaša: <o:p></o:p>
- za proračunsko leto 2011: 554,50 eura in<o:p></o:p>
- za proračunsko leto 2012: 554,50 eura.<o:p></o:p>
<o:p></o:p>
ZOS meni, da izpodbijana določba ZIPRS1112 v neskladju z 9., 138., <?xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" /><st1:metricconverter w:st="on" ProductID="140. in">140. in</st1:metricconverter> 142. členom Ustave Republike Slovenije, <st1:metricconverter w:st="on" ProductID="3. in">3. in</st1:metricconverter> 9. členom Evropske listine lokalne samouprave (MELLS) ter 12. členom Zakona o financiranju občin (Ur. l. RS, št. 123/2006, 101/2007 Odl. US U-I-24/07-66, št. 57/2008; v nadaljevanju ZFO-1), zato je Ustavnemu sodišču RS predlagal, da oceni ustavnost izpodbijane določbe, ugotovi njeno neskladnost z Ustavo RS, jo razveljavi ter Vladi RS naloži ustrezno izvajanje 12. člena ZFO-1 (Ur. l. RS, št. 123/06). <o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
<o:p> </o:p>
Obrazložitev:<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
<o:p> </o:p>
Tako kot v preteklem letu ZOS meni, da pravna ureditev, po kateri država samoiniciativno določa višino povprečnine, občinam ne omogoča celovitega financiranja nalog iz državne pristojnosti. ZFO-1 pri določanju povprečnine določa obvezen dogovor z občinami, kar občinam nudi zadosten vpliv na določanje višine povprečnine ter eventualno korekcijo izračunane povprečnine po formuli ministrstva, medtem ko v skladu z ureditvijo ZIPRS1011 in ZIPRS1112 sklenitev dogovora med Vlado RS in predstavniki reprezentativnih združenj občin sploh ni več potrebna, ampak ima Vlada možnost, da popolnoma mimo predlogov in potreb občin določa višino povprečnine, ne oziraje se na dejanske finančne posledice, ki so (bodo) občini nastale zaradi izvajanja naloge.<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
V letošnjem letu pa poleg omenjenega Vlada pri izračunu višine povprečnine ni upoštevala vseh spremenljivk, kot ji nalaga veljavna zakonodaja. Pri izračunu višine povprečnine Vlada ni upoštevala inflacije, kar ji narekuje 2. odstavek 12. člena ZFO-1. Posledice takšnega izračuna se bodo občinskim proračunom še kako poznale, saj tako izračunana povprečnina za leto 2011 znaša 554,50 EUR namesto 570 EUR, kolikor bi znašala ob upoštevanju inflacije, kot predpisuje ZFO-1. Dodati je potrebno tudi, da je bila povprečnina za 2011 že določena v ZIPRS1011, in sicer v višini 564,30 EUR. Vlada pa je v letošnjem letu v predlogu ZIPRS1112 to enostransko in brez ustrezne utemeljitve spremenila in predlagala povprečnino v višini 554,50 EUR. <o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
V lanskem letu smo na Ustavno sodišče oddali zahtevo za oceno ustavnosti in zakonitosti, saj smo bili mnenja, da občine skupaj z reprezentativnimi združenji občin tako nimajo nobenega formalnega vpliva na soodločanje o številnih z zakonom naloženih obveznosti iz državne pristojnosti, prav tako pa tudi ne na določanje povprečnine, ki je namenjena financiranju teh prenesenih obveznosti. V letošnjem letu pa smo ugotovili tudi, da Vlada ne upošteva predpisane metodologije in povprečnino ne izračuna na ustrezen način in jo določa povsem arbitrarno.<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Vpliv in omogočanje sodelovanja občin in njihovih reprezentativnih združenj pri pripravi in sprejemu dogovora o višini povprečnine je tako ključnega pomena za ohranitev finančne avtonomije občin, kot jim pripada po Ustavi RS in ratificiranih mednarodnih dokumentih. Finančna avtonomija kot taka pa je temeljni predpogoj samoupravnosti lokalnih skupnosti. Sodelovanje občin in njihovih reprezentativnih združenj pri določitvi višine povprečnine je nujno potrebno za skladnost predpisov, kot je ZIPRS1112, z ustavnim načelom lokalne samouprave in s pravico lokalnih skupnosti do uresničevanja lokalne samouprave. <o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Na tem mestu bi še enkrat povedali, da je lokalna samouprava pravica in sposobnost lokalne oblasti, da v mejah Ustave in zakonov predpiše in ureja pomemben delež javnih zadev lokalne narave z lastno odgovornostjo in v interesu lokalnega prebivalstva. Za lokalno skupnost je izredno pomembno, da ima določen organizacijski status, status avtonomije od državne oblasti, ker ji olajšuje izvajanje njenih nalog in ji omogoča nastop navzven, zlasti tudi nasproti državni oblasti sami. Ko zakonodajalec pri normativnem urejanju javnih zadev nalogo določi kot izvirno pristojnost občine, mora lokalni skupnosti omogočiti, da vsaj deloma odloča o izvrševanju te naloge. Določitev novih nalog kot izvirnih pristojnosti občin na način, ki ne omogoča občini, da bi vsaj delno samostojno urejala z zakoni določene naloge in obveznosti, je v neskladju s prvim odstavkom 140. člena Ustave RS.<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Lokalna samouprava je tako lahko samo zunanji videz, v kolikor ne predstavlja finančne avtonomije, ki je posledica zadostnih finančnih virov. Finančni viri so bistvenega pomena za presojo stvarnosti lokalne samouprave. Lokalne oblasti morajo imeti visoko stopnjo avtonomije glede svojih pristojnosti ter načine in sredstva za njihovo uresničevanje in potrebne vire za njihovo izpolnjevanje. Da bi se izognili tveganju, da bi lokalni organi ostali brez sredstev za opravljanje nalog, ki jim jih nalaga zakon, morajo biti finančna sredstva, ki jim pripadajo, določena ob istem času kot njihove pristojnosti. Zakonodajalec lahko izbere dve možnosti: ali hkrati občinam zagotovi pokritje stroškov za izvajanje naloge tako, da to ne vpliva na delovanje občinske uprave, ali pa ne dodeli nobenih sredstev za ta namen in omogoči občinam, da same predpišejo davščine za pokritje stroškov. če država dodeli občini nove naloge, ne da bi prišlo do državnega pokritja povečane občinske porabe, to pomeni poseganje v uravnoteženi sistem, ki je zagotovljen z občinskimi davki in državnimi finančnimi subvencijami. Določitev novih ali razširitev obstoječih nalog brez ustreznega nadomestila pomeni za občine neposredno odvzemanje finančnih sredstev in poseg v njihovo avtonomijo.<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Po mnenju ZOS bi ob pravilnem izračunu morala biti povprečnina bistveno višja, kot jo predvideva ZIPRS1112. Z napačnim izračunom povprečnine se tako izdatno vpliva na izračun primerne porabe in se posledično občinam ne omogoča ustreznega financiranja z ustavo in zakoni naloženih nalog. Po podatkih Ministrstva za finance (Konsolidirana realizacija proračunov občin za obdobje od 1. 1. 2008 do 31. 12. <st1:metricconverter w:st="on" ProductID="2008 in">2008 in</st1:metricconverter> od 1. 1. 2009 do 31. 12. 2009) je povprečen strošek občin za opravljanje obveznih nalog v letu 2008 znašal 548 € na prebivalca, v letu 2009 pa že 589 € na prebivalca. Glede na trende in vpliv gospodarske krize na lokalne skupnosti ocenjujemo, da je povprečen strošek občin v letu 2010 že presegel 600 € na prebivalca. V ZIPRS1112 je določena povprečnina za leto 2011 v višini 554,50 €. Ta bi omogočala nemoteno delovanje lokalnih skupnosti v letu 2008, ne pa v letih <st1:metricconverter w:st="on" ProductID="2011 IN">2011 in</st1:metricconverter> 2012.<o:p></o:p>
Na koncu bi dodali še dejstvo, da sta se reprezentativni združenji s predstavniki vlade na temo pogajanj o višini povprečnine za leti <st1:metricconverter w:st="on" ProductID="2011 IN">2011 in</st1:metricconverter> 2012 sestali samo enkrat, in sicer na sestanku, ki je 16. 9. 2010 potekal v prostorih Ministrstva za finance. Na sestanku je bilo predsedstvo ZOS s strani predstavnikov vlade zgolj seznanjeno z višino povprečnine, ki jo je Vlada nameravala posredovati v državni zbor. Pogajanj na temo višine povprečnine nismo opravili, ker je Vlada na podlagi izkušnje iz prejšnjega leta ocenila, da lahko povprečnino enostransko določi. Predstavniki vlade so nas tako z višino povprečnine le seznanili in nam predlagali, da dogovor podpišemo takšen, kot so ga enostransko pripravili na Ministrstvu za finance.<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Vlada v postopku priprave ZIPRS1112 v letu 2010 tako ponovno ni sklenila dogovora o višini povprečnine z reprezentativnima združenjema, prav tako pa ni upoštevala formule izračuna povprečnine, ki jo določa Uredba o metodologiji za izračun povprečnine, in tudi ni upoštevala predvidene višine inflacije, kot to določa drugi odstavek 12. člena ZFO-1.< 114. REDNA SEJA VLADE