Kategorija: Novice
ZOS IN SOS NASPROTUJETA PREDLOGOM MINISTRSTVA ZA FINANCE GLEDE VIŠINE POVPREČNINE ZA LETI 2012 IN 2013
Ljubljana, 2. 9. 2011 - Združenje občin Slovenije in Skupnost občin Slovenije sta danes na Ministrstvo za finance, skladno s sklepom sestanka z dne 24.
8. 2011 posredovali
stališče do
predstavljenih predlogov ministrstva o višini povprečnine za leti 2012 in 2013.
Združenji odločno nasprotujeta
obema predlogoma, saj bi v obeh primerih občine prejele bistveno manj
sredstev, kot bi jih morale po Zakonu o financiranju občin.
Ministrstvo za
finance je na sestanku združenjema predstavilo dva predloga višine povprečnine.
Po izračunih finančnega ministrstva naj bi višina povprečnine za leto 2012
znašala 579,36€, ki bi jo zmanjšali za maso rasti palač v
občinah v zadnjem obdobju in podali tako predlog povprečnine v znesku
578,45€. Zaradi predstavljene nuje po znižanju sredstev
občinam so predlagali tudi, da se odpravijo sredstva za investicije po 21.
in 23. členu ZFO kar predstavlja 4%
povprečnine. Kot drugo možnost pa so predlagali, da se v določenem
procentu znižajo sredstva za povprečnino in v sorazmernem deležu ohranijo
sredstva za sofinanciranje investicij.
Združenji poudarjata, da je
uveljavljeni Zakon o financiranju občin prinesel nekaj med seboj soodvisnih
členov, ki določajo financiranje občin in se tako s spreminjanjem enega ali
črtanjem drugega rušijo razmerja med občinami in njihovimi financami. Zato tako
pavšalno črtanje enega ali drugega pomeni večanje razkoraka med enimi in
drugimi občinami, med enimi in drugimi območji v državi, kjer so razvojne
razlike že tako in vedno velike.
Tako kot povprečnina opredeljuje financiranje
nalog občin, ki jih je
nanje s sprejeto zakonodajo prenesla država,
tako so 4% povprečnine za investicijska sredstva sestavni del koncepta in
uravnoteženja prihodkov občin. Z dodatnim manjšanjem tega vira, ki je
zakonsko dodeljen občinam na podlagi indeksa razvojne ogroženosti posamezne
občine, bi najbolj prizadeli ravno najšibkejše občine in jim zmanjšali prihodke
celo do 22,5% (primer Občina Solčava).
Nižanje povprečnine pa bi posledično
prineslo nesposobnost občin, da opravljajo naloge, ki so jih nanjo prenesli
zakoni. Naj ob tem ponovno poudarimo, da se navkljub težki socialni in
gospodarski krizi nekatera ministrstva niso sposobna, niti pripravljena
uokviriti v razpoložljiva finančna sredstva, ki so omejena ne samo za državo,
temveč tudi občine. Tako so samo zakoni sprejeti v zadnjih nekaj mesecih
preteklega leta in mesecih iz začetka tega leta ponovno občinam povzročili nove
in dodatne ali povečane naloge, ki so večinoma finančno zelo zahtevne (Zakon o
zemljiški knjigi, Zakon o kmetijskih zemljiščih, Zakona o javnem naročanju,…).
Navkljub nasprotovanju obeh združenj in navkljub opozarjanju, da ni čas za
takšno poigravanje z javnimi sredstvi so bila ministrstva popolnoma gluha za
naša opozorila.
Obe združenji sta tako ugotavljali, da
je Ministrstvo za finance občinam zaradi finančne in gospodarske krize že
znižalo pripadajoča finančna sredstva, in sicer:
· znižanje
v ZFO za leto 2012 za investicije predvidenih 6% primerne porabe na 4%
· neupoštevanje inflacije pri izračunu povprečnine za leto 2011.
Na podlagi izračunov narejenih skladno
ZFO bi morala višina povprečnine za leto 2012 znašati 609€. Obe združenji sta si bili edini, da je
mogoče prav zaradi finančne in gospodarske krize pristati tudi na znižanje
povprečnine za 5%, vendar od v skladu z zakonom izračunanega zneska, to je 609
EUR.
O možnosti še kakšne druge in drugačne
spremembe povprečnine pa se je mogoče dogovarjati šele takrat, ko se bodo
pokazali konkretni in izvršljivi predlogi za znižanje stroškov občin. Samo
zagotovilo, da med nekaterimi resorji vlade obstaja pripravljenost na
spreminjanje zakonodaje, ki bi prinesla nižanje dejanskih stroškov občin, po
naših izkušnjah ni več dovolj. Vendar pripravljenost združenj, na spremembe obstaja, povezana pa je s
pripravljenostjo na spremembe tudi na državni ravni.
Združenji tako predlagata, da se v
najkrajšem možnem času pripravijo nujne spremembe naslednjih zakonov, s
katerimi bi lahko zmanjšali ali omejili stroške občin:
· Zakon
o zemljiški knjigi,
· Zakon
o kmetijskih zemljiščih;
· Zakon
o prostorskem načrtovanju;
· Zakon
o vrtcih s prilagoditvijo sedaj veljavnih normativov za omejeno časovno obdobje;
· Sprosti
zamrznitev cen komunalnih storitev oz. omogočijo popravki cen v situacijah, ko
morajo občine iz proračunov kriti razliko do ekonomske cene komunalnih storitev.
Obe združenji tudi pričakujeta, da se
predlagane rešitve v zakonu o gradbeni inšpekciji ne sprejmejo, prav tako pa
nasprotujeta možnosti, da bi občinam zaradi prenosa kadrov iz občin na Centre
za socialno delo odvzeli finančna sredstva. Opozarjamo, da občine za zaposlene
nikoli niso prejele dodatnih finančnih sredstev, prav tako pa tudi opozarjamo,
da nekatere občine ne bodo prenašale zaposlenih, saj so ti na postopkih delali
le delno.
Ponovno smo tudi opozorili, da
pričakujemo, da bo predsednik Vlade RS Borut Pahor omejil nove in nove ambicije
nekaterih ministrstev, ki navkljub težavam, v katerih država je, z vsako
zakonodajno spremembo za občine uveljavljajo nove obveznosti ali nova birokratska
opravila, ki ne prinašajo nobene dodane vrednosti.
Ministrstvu za finance in
Vladi RS smo še predlagali, da del finančne sanacije realizira z
znižanjem stroškov za plače v javnem sektorju in sicer, da se masa plač v javnem sektorju takoj zniža za 5%, upoštevajoč plače
funkcionarjev.
Združenji sta še predlagali, da se pod
okriljem Ministrstva za finance in Službe Vlade za lokalno samoupravo in
regionalno politiko oblikuje delovna skupina, ki bi čim prej pričela s pripravo
konkretnih ukrepov znižanja stroškov, ki jih imajo občine v okviru
zakonsko danih nalog.
* * *
< ZOS PODALO AMANDMA K PREDLOGU NOVELE ZAKONA O INTERVENTNIH UKREPIH