Kategorija: Novice
Z MINISTROM ŽIDANOM O PREDLOGU DOLOČITVE TRAJNO VAROVANIH KMETIJSKIH ZEMLJIŠČ
Ljubljana, 11. 4. 2013 – Minister za kmetijstvo in
okolje mag. Dejan Židan je sklical sestanek, na katerem so predstavniki
kmetijske stroke, kmetijskega ministrstva, Ministrstva za infrastrukturo in
prostor in (združenj) občin razpravljali o predlogu določitve trajno varovanih
kmetijskih zemljišč (KZ), kar je ena od prioritet ministrstva v tem mandatu.
Razlog, da se sprejema nov koncept varovanja KZ, je v
tem, da je postopek, ki ga predpisuje veljavni Zakon o kmetijskih zemljiščih, dolg
in drag (novela zakona pa je odpravila sistem odškodnin in s tem vir
financiranja). Strokovne službe ministrstva so pripravile predlog uredbe, ki se
bo, v kolikor bo podano soglasje, preizkusil tudi na terenu. Želja ministrstva
je, da se uredba sprejme do konca leta.
Koncept, ki je predlagan, predvideva, da se trajno
varovana KZ določijo za vse občine v Sloveniji – vsaka občina naj bi torej
prispevala svoj delež trajno varovanih KZ in s tem prispevati k samooskrbi s
hrano v Sloveniji. Minister Židan je v razpravi sicer tudi poudaril, da je
namen varovanja KZ zaščita KZ kot naravnega vira, na kar Slovenijo opozarja
tudi OECD.
Obseg trajno varovanih KZ se po posameznih občinah
določi na način, da se v kvoto trajno varovanih KZ vključijo vsa kmetijska
zemljišča (po namenski rabi) v občini, ki imajo boniteto večjo od povprečne
bonitete države (41,53), pri čemer obseg trajno varovanih KZ ne sme biti večji
od 80% vseh kmetijskih zemljišč v občini. Po tem konceptu bi se zavarovalo
okoli 300.000 hektarjev kmetijskih zemljišč. Predlog uredbe sicer predvideva
omejitev, po kateri bi občina lahko s posameznim prostorskim aktom lahko
posegla na največ 2% površin vseh trajno varovanih KZ v občini.
Izpostavljeno je bilo, da razumno določena območja
trajno varovanih KZ niti ne bi smela pomeniti omejitve. V ozadju predlaganega
koncepta ni prostorske komponente, kriteriji za določitev trajno varovanih KZ
so zelo ozki.
Na vprašanje občin, ali bonitete temeljijo na
strokovnih podlagah, pripravljavci uredbe odgovarjajo, da je razmejitev na
obstoječo kategorizacijo KZ na K1 in K2 za presojo slaba, zato naj bi se trajno
varovana KZ določila po novih merilih, ni pa izključeno, da bodo zemljišča obstoječe
kategorije K1 določena tudi kot trajno varovana KZ.
Predstavniki Direktorata za prostor so poudarili, da
sicer ne nasprotujejo sistemu določitve trajno varovanih KZ po kvotah, vendar
pa kvote ne morejo biti izključno merilo. Določitev trajno varovanih KZ bi morala
biti določena skozi postopek oziroma z orodji prostorskega načrtovanja. Prav
tako menijo, da bi morala območja trajno varovanih KZ določiti občine kot
nosilke urejanja prostora, saj je to njihova pristojnost. Težava nastane, ker
je težnja Ministrstva za kmetijstvo in okolje, da se do trajno varovanih KZ
pride v relativno kratkem času (do konca leta), kar želijo doseči z določitvijo
teh območij z vladno uredbo, postopki sprejemanja prostorskih aktov pa trajajo
tudi več let. Do rešitve, kako razrešiti ta razkorak, na sestanku niso prišli,
bodo pa se pogovori na to temo nadaljevali. Ministrstvo za infrastrukturo za
prostor je naklonjeno konceptu, ki ga je za varstvo KZ uvedla novela C Zakona o
kmetijskih zemljiščih, ob upoštevanju kvot, ki jih določa predlog novele E Zakona
o kmetijskih zemljiščih oziroma predlog
uredbe.
Izpostavljenih je bilo sicer tudi še več drugih
odprtih vprašanj. Ni znano, kolikšna je zasedenost obstoječih stavbnih
zemljišč. Po oceni geografskega inštituta naj bi bilo teh območij znotraj
naselij v Sloveniji kar 3.000
hektarjev. Zato je bila ena od idej, da bi se dopustilo
širjenje poselitvenih območij šele takrat, ko bi zmanjkalo obstoječih stavbnih
zemljišč.
Glede uredbe tudi ni bil podan odgovor, kje na svojem
območju naj bi občina začela z določitvijo režima trajno varovanih KZ – ali se
bo varovalni režim začel določati na celotnem prostoru občine ali le na
kmetijskih zemljiščih. Prav tako je ostalo odprto vprašanje, kaj bo varstveni
režim trajno varovanih KZ prinesel občinam, ki že imajo sprejete OPN-je oziroma
so v različnih fazah sprejemanja le-teh.
Ministrstvu za kmetijstvo in okolje je bilo zato
predlagano, da predlog določitve trajno varovanih KZ testira na nekaj občinah.
Prav tako je bilo predlagano, naj se pripravijo agrokarte, ki bodo podlaga za
določitev varstvenega režima na KZ. O načinu določitve trajno varovanih KZ se
bodo pogovori nadaljevali.
***
< AKTUALNA VPRAŠANJA S PODROČJA RAVNANJA S STVARNIM PREMOŽENJEM SAMOUPRAVNIH LOKALNIH SKUPNOSTI