Kategorija: Novice
SESTANEK PRI MINISTRU GJERKEŠU NA TEMO NOVEGA PREDLOGA ZAKONA O SPODBUJANJU SKLADNEGA REGIONALNEGA RAZVOJA
Ljubljana, 29. 6. 2010 - Včeraj so se člani Predsedstva združenja sešli z ministrom, odgovornim za lokalno samoupravo in regionalni razvoj. Na delovnem sestanku so udeleženci razpravljali o ključnih poudarkih novega sistemskega Zakona o spodbujanju skladnega regionalnega razvoja, ki ga je SVLR v javno razpravo vložila 24. junija 2010. Pobudnik sestanka je bilo Združenje občin Slovenije. Sestanka so se udeležili tudi predstavniki Skupnosti občin Slovenije in Združenja mestnih občin Slovenije.
Minister Gjerkeš je v predstavitvi predloga zakona, ki je šel 24. 6. 2010 v javno razpravo in bo v zakonodajnem postopku sprejet bo normalnem postopku povedal, da so pri pripravi strmeli k pripravi takega zakona, ki bi deloval in bil prilagodljiv na različne spremembe. Dodal je, da mora nov zakon obdržati sedanje pozitivne lastnosti, da pa je treba dodati nekaj novih elementov. Minister je poudaril, da je trenutna zakonodaja naravnava bolj kohezijsko in da ni dovolj pregledna. Dodal je, da institucionalna organiziranost na vseh ravneh ne zagotavlja uveljavljanja načel partnerstva in učinkovitega izvajanja zakonodaje, prav tako pa ni potrebnega osredotočenja na ključne regionalne probleme, kar vodi v pomanjkanje pravih regijskih projektov. V predstavitvi zakona je minister povedal, da le-ta temelji na paradigmi več nivojskega upravljanja, njegov osrednji cilj pa je delitev odgovornosti za regionalni razvoj med regijami in državo. Dodal je, da je treba izpostaviti tudi razvojni vidik zakona in s tem je po njegovih besedah pokrit tudi razvojni vidik pokrajin. V osnutek predloga zakona je vključenih tudi nekaj inštrumentov iz posebnega zakona o razvojni pomoči Pomurja, ki je bil interventni zakon. S predlogom zakona se želijo izognit interventnim zakonom, saj želijo pripraviti zakon, ki bi stvari uredil sistemsko in bi bil prilagodljiv na različne spremembe. Poenostavitev struktur je po ministrovih besedah je drugi vidik zakona, razvojno delovanje inštitucij po regijah pa tretji vidik zakona. V predlog zakona so vključili pozitivne izkušnje iz regij. Dodal je, da je treba na regionalni ravni združiti čim več razvojnega potenciala.
Predsednik Združenja občin Slovenije Robert Smrdelj je v razpravi povedal, da je ZOS večkrat naprošal za srečanje oz. predstavitev poglavitnih predlogov oz. sprememb na tem področju in z razlogi za takšno namero. Na zadnji seji predsedstva ZOS, ki je potekala 18. 6. 2010, so člani predsedstva želeli posebno pozornost nameniti noveli zakona, vendar se seje, kljub povabilu, predstavniki SVLRniso mogli udeležiti, saj je istočasnopotekal sestanek regionalnih razvojnih agencij, katerih ustanovitelji so občine ali pa so v zasebni lasti, na kateremso predstavnikiministrstva in agencijusklajevali stališča in povzemali predloge rešitev, ki pa mogoče niso v skladus pogledi in interesi lokalnih skupnosti. Poudaril je, da občine spoštujejo vlogo in naloge RRA-jev, vendar to niso pokrajine - niso lokalna samouprava. Pri sami pripravi zakona manjka razlaga, kaj v trenutno veljavnem sistemu ne deluje dobro, kje so težave in dileme, kaj konkretno je treba spremeniti zaradi slabega delovanja, kje so težave, zaradi katerih se spreminja koncept upravljanja ipd. Dodal je, da je treba vzpostaviti inštitut, ki bo prevzel izvajanje skupnih nalog, saj se pri pripravi in izvedbi projektov zastavlja vprašanje kdo bo lastnik te zadeve in kdo bo upravljavec.
Poudaril je, da čas za tako drastične sprememb, kot jih prinaša predlog zakona o spodbujanju skladnega regionalnega razvoja, ni pravi in da bi bilo treba več pozornosti nameniti 5. javnemu razpisu Razvoja regij, saj projekti stojijo. Predsednik je še dodal, da obžaluje, da ni bilo dogovora oz. dogovarjanj z občinami že prej.
Podpredsednik predsedstva ZOS Zvonko Lah je povedal, da sodelovanje gospodarstva in lokalnih skupnosti ne deluje najboljše, da ima gospodarstvo drugače interese kot jih ima lokalna skupnost in ob tem izrazil dvom o dobrem delovanju razvojnega sveta regij. Izpostavil je še problem, da nimamo prostorskih načrtov, kar ni dobro, saj iz OPN izhajajo razvojni projekti. Problem predstavljajo tudi projekti, ki ne dajo nekih razvojih ciljev, porabi pa se veliko sredstev. Izpostavil je tudi problem prevelike birokracije in hkrati izrazil bojazen, da predlog zakona tega ne odpravlja. Poudaril je še, da za mora biti za razvojnimi območji nekdo, ki je bil voljen, ki ima denar in z njim razpolaga in to razvojni svet regij ne bo. Sedanje razvojne agencije so administratorji in nimajo občutka za skladen regionalni razvoj. Dodal je še, da morajo za projekti stati župani, sicer stvari ne bodo funkcionirale.
član predsedstva ZOS Franci Rokavec je povedal, da so izkušnje tiste, ki so privedle do sedanjega načina odločanja na lokalni ravni in da sedanji sveti regij v večji ali manjši meri povsod funkcionirajo. Treba je ugotoviti ali je sploh treba celovito spreminjat zakon. Dodal je še, da Uredba o oblikovanju statističnih regij je bila narejena na hitro, kar ni bilo dobro in opozarja, da je treba vzpostavit mehanizem kako pripravit občine, da se vzpostavi nov sistem. Z ukrepi v predlogu zakona se rešuje določena območje, ampak so tudi druga območja, ki potrebujejo pomoč. Treba je vzpostaviti sistem kako nuditi generalna pomoč za območja ki jo potrebujejo. Izrazil pa je tudi bojazen kaj bo s tistimi občinami, ki ne bodo imele svojega organa v razvojnem svetu regij.
Vsi prisotni predstavniki občin so povedali, da so pri ustanavljanju RRA k sodelovanju povabili gospodarstvo, ki pa nima interesa vlagati finančna sredstva in tu vidijo vir težav tudi v prihodnje, saj jih predlog zakona po njihovem mnenju ne odpravlja. Prav tako so se strinjali, da naj pristojni na SVLR z novim zakonom sistema, ki deluje nikar ne spreminjajo. Kljub težavam, ki nastajajo v sklopu dela v svetih regij, ti delajo dobro in predstavniki občin ne vidijo potrebe po spreminjanju tega koncepta delovanja. Izrazili so tudi bojazen, da se bo v sestavo razvojnega regijskega sveta preveč vključevala politika, saj ponekod občine v razvojnem regijskem svetu ne bodo imele svojega predstavnika. Poudarili so, da morajo biti vsi župani neke regije vključeni v razvojni svet regij in ne samo neko določeno število. Prav tako je treba konkretizirat stvari – kdo je za kaj pristojen, kdo odloča, kdo ima kakšno vlogo in obveznost, ipd.
Zaradi aktualnosti teme se bo 6. 7. 2010 na nujni seji sestalo predsedstvo ZOS, prav tako pa smo na ZOS predlagali sklic skupne seje predsedstev ZOS in SOS.
* * *
< PREDSEDNIK ZDRUŽENJA OBČIN SLOVENIJE Z MINISTROM GJERKEŠEM O PREDLOGU ZAKONA O SPODBUJANJU SKLADNEGA REGIONALNEGA RAZVOJA