Kategorija: Novice
SEJA VLADE
Ljubljana, 8. 3. 2012 - Vlada RS je na svoji 5.
redni seji med drugim potrdila Predlog za začetek postopka za spremembo 148. člena
Ustave RS z osnutkom Ustavnega zakona o spremembi 148. člena Ustave RS, izdala novelo Uredbe
o zelenem javnem naročanju ter se seznanila s stanjem na področju
črpanja evropskih sredstev.
Predlog za začetek postopka za spremembo 148. člena
Ustave Republike Slovenije z osnutkom Ustavnega zakona o spremembi 148. člena
Ustave Republike Slovenije
Predlagana sprememba
148. člena Ustave republike Slovenije vzpostavlja okvir za zagotavljanje
vzdržnosti javnih financ, poskrbi za aciklične učinke in zagotavlja neodvisen
fiskalni nadzor nad proračuni pred njihovim sprejemom. Predlog sledi zgledom
Ĺ vice in Nemčije, kjer so podobna ustavna določila v preteklosti že sprejeli,
zato so bile te države na krizo mnogo bolje pripravljene.
Predlagana
rešitev se razlikuje od rešitve s fiksno zapisano zgornjo mejo zadolževanja
zlasti v treh bistvenih značilnostih:
1. psihološki vidik fiksne meje: z mejo se ne
ukvarjamo, dokler nismo blizu nje, takrat pa ni mogoče več rešiti problema
in zato popravimo mejo (to se npr. redno dogaja v Združenih državah
Amerike, nazadnje poleti 2011),
2. v časih visoke gospodarske rasti ni motivacije
za varčevanje, zato dolgoročno ne zmanjšujemo ravni zadolženosti in
ostajamo obremenjeni z visokimi obrestmi,
3. fiksna meja otežuje fleksibilnost proračunov v
časih gospodarske krize, ko bi bil proračunski primanjkljaj upravičen.
Rešitev z
zahtevo po izravnanem proračunu in fiskalnem pravilu (proticiklično delovanje)
odpravlja vse navedene slabosti ter je ne le dolgoročno finančno ugodna (saj se
zadolženost dolgoročno zmanjšuje), temveč tudi socialno ugodneje za čas krize,
ko niso zahtevane tolikšne omejitve javne porabe.
Na podlagi
navedenega so cilji predlagane spremembe ustave naslednji:
- zagotoviti vzdržne javne finance;
- zagotoviti okvir za učinkovito upravljanje z
javnimi financami;
- zagotoviti makroekonomsko stabilnost ter
trajen in stabilen narodnogospodarski razvoj;
- zagotoviti pravni okvir, ki v primeru večjih
naravnih nesreč dopušča izravnavo proračuna s primanjkljajem.
Cilji predloga za začetek postopka za spremembo 148. člena
Ustave RS z osnutkom Ustavnega zakona o spremembi 148. člena Ustave RS so:
- zagotoviti vzdržne javne finance;
- zagotoviti okvir za učinkovito upravljanje z
javnimi financami;
- zagotoviti makroekonomsko stabilnost ter
trajen in stabilen narodnogospodarski razvoj;
- zagotoviti pravni
okvir, ki v primeru večjih naravnih nesreč dopušča izravnavo proračuna s
primanjkljajem.
USTAVNI ZAKON O
SPREMEMBI 148. čLENA USTAVE REPUBLIKE SLOVENIJE
V Ustavi
Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 33/91-I, 42/97, 66/00, 24/03, 69/04 in
68/06) se 148. člen spremeni tako, da se glasi:
148. člen (proračun)
Vsi
prejemki in izdatki sektorja države za financiranje javne porabe morajo biti
zajeti v njihovih proračunih.
Prihodki in
odhodki proračunov sektorja države
morajo biti brez zadolževanja uravnoteženi ali pa morajo prihodki presegati
odhodke.
če v
posameznem letu odhodki presežejo prihodke, se primanjkljaj v celoti pokrije s
presežki drugih let. Državni
zbor lahko z zakonom, ki ga sprejme z dvotretjinsko večino glasov vseh
poslancev, določi, da se v proračunih sektorja države izkazuje primanjkljaj,
kadar je to potrebno za odpravo večjih posledic naravnih in drugih nesreč ali
drugih izjemnih okoliščin, ki imajo pomembne finančne posledice za sektor
države.
če proračun
ni sprejet do prvega dne, ko ga je potrebno začeti izvrševati, se upravičenci,
ki se financirajo iz proračuna, začasno financirajo po prejšnjem proračunu.
Način
izvedbe drugega, tretjega in četrtega odstavka tega člena ureja zakon, ki ga
sprejme državni zbor z dvotretjinsko večino glasov vseh poslancev.
Več si lahko preberete na tej spletni strani v rubriki Seje Vlade.
< V ZDRUŽENJU OBČIN SLOVENIJE MENIMO, DA JE KONCEPT LOKALNE SAMOUPRAVE DOBER