Kategorija: Novice
ODBOR DZ ZA OKOLJE SPREJEL VRSTO SKLEPOV O PROBLEMATIKI UPRAVLJANJA ZA VODAMI
Ljubljana, 04.06.09 - Odbor DZ za okolje in prostor je na včerajšnji seji sprejel predlog sklepov k problematiki upravljanja z vodami v Sloveniji. O sklepih k razpravi o osnutku operativnega programa varstva zunanjega zraka pred onesnaževanjem s trdimi delci pa bodo člani glasovali na prihodnji seji odbora.
Minister za okolje in prostor Karel Erjavec je ob predstavitvi osnutka operativnega programa varstva zunanjega zraka pred onesnaževanjem s trdimi delci PM 10 pojasnil, da je nova evropska direktiva za omenjene delce začela veljati junija 2008. Evropska komisija pa bo na podlagi omenjenega operativnega programa presodila, ali so izpolnjeni pogoji za izvajanje evropske direktive. Slovenija je februarja od Evropska komisije prejela opomin zaradi preseganja mejnih delcev PM 10 v letih 2006 in 2007.
Kot je pojasnil minister, je Slovenija na ta opomin odgovorila z opisom aktivnosti na tem področju. V tem trenutku je po ministrovih besedah osnutek operativnega programa v medresorskem usklajevanju, v naslednjem tednu naj bi bil sprejet na vladi, sledil pa naj bi konkreten program ukrepov programa. Obenem pa je poudaril, da bodo o operativnem programu opravili še en krog usklajevanj z občinami. Ukrepi bodo, tako minister, predvsem na področju trdih goriv in prometa. Pomembno je sprejeti tudi državni program spodbud, ki bo omogočil hitrejšo zamenjavo zastarelih kurilnih naprav. Cilj ukrepov pa je zmanjšanje število delcev zaradi trdih goriv za vsaj 30 odstotkov do leta 2011. "Prve grobe ocene kažejo, da bodo stroški operativnega programa varstva zunanjega zraka znašali vsaj 27 milijonov evrov iz državnega proračuna in vsaj 43 milijonov evrov iz proračuna lokalnih skupnosti," je še pojasnil Erjavec. Pomemben sklop ukrepov predstavljajo tudi ukrepi na področju prometa. Na nacionalni ravni operativni program predlaga uvedbo okoljskih meril pri odmeri višine davka na motorna vozila in pri odmeri višine letne dajatve za uporabo vozil v cestnem prometu. Uvedli naj bi tudi subvencioniranje nadgradnje dizelskih vozil z napravami, ki zmanjšujejo emisije delcev. Na območju mestnega prometa operativni program predvideva izboljšanje javnega potniškega prometa, spodbujanje rabe javnega potniškega prometa (npr. povišanje subvencioniranja vozovnic za javni potniški promet), vzpostavljanje okoljskih con na območju mestnega območja, omejevanje hitrosti vozil (najmanjše emisije trdih delcev so pri 60 kilometrih na uro). Do leta 2011 naj bi s temi ukrepi zmanjšali obstoječe emisije trdih delcev iz cestnega prometa v mestnem okolju za najmanj 20 odstotkov. Predstavniki nekaterih mestnih občin, v katerih merilne naprave beležijo največje emisije trdih delcev v zunanjem zraku (Ljubljana, Maribor, Celje, Zagorje ob Savi, Trbovlje), so bili najbolj kritični na področju razmerja financiranja operativnega programa med državo in lokalnimi skupnostmi. Zaskrbljeni so pri virih financiranja tega programa, nekateri so predlagali tudi spremembo zakona o financiranju občin, v katerem bi vključili tudi stopnjo ogroženosti za posamezna območja. Pete Verlič (SDS) je ob tem opozoril, da urejanja in spodbujanja javnega potniškega prometa ne more biti brez urejenih razmer na tem področju. "Najprej to, potem bomo lažje uvedli okoljske cone," je podaril in izpostavil, da bi z uvedbo satelitskega cestninjenja lažje cestninili težka tovorna vozila, saj tranzitni promet v Sloveniji predstavlja velik delež k onesnaževanju s trdimi delci. Predstavniki omenjenih občin so tudi razočarani, da Slovenija nima narejene analize onesnaževalcev, prav tako pa so bili skeptični do zastavljenih rokov, saj naj bi bili ti po njihovem mnenju zastavljeni preveč smelo. Pogrešali so tudi natančne razdelave vrste emisij trdih delcev v zunanjem zraku. Predstavnica Mestne občine Ljubljana je izpostavila pomen prenosa tranzitnga prometa na železnice. Prepričana je, da je treba najprej opredeliti, kdo in kako bo nadziral mala kurišča in velike onesnaževalce, ter nato jasno opredeliti cilje, ukrepe ter vire finannciranja programov. Sodelovanje z občinami pri pripravi operativnega programa bi moralo biti bolj tesno, je prepričana predsednica odbora za okolje in prostor Breda Pečan (SD). "Pri prenosu na javni potniški promet je treba dati večji poudarek države pri omejevanju transporta s tovornjaki z neprimernimi motorji," je opozorila. Verlič je ob tem pojasnil, da uvedba evrovinjete omogoča državi, da naloži večje breme tistim, ki s prometom bolj onesnažujejo zunanji zrak. Minister je prepričan, da ne smemo pristati na podaljševanje rokov tudi, če se zavedamo, da jih trenutno ne moremo doseči. Boji se namreč, da bi se pasivnost na tem področju potem nadaljevala. "Mislim, da ne bo nič narobe, če bomo kak rok zamudili, ker bomo znali Bruslju razložiti, zakaj je do tega prišlo," je dodal. Treba je vedeti, da zdravo okolje nekaj stane, je opozoril Erjavec in izpostavil, da je eno od načel EU, da onesnaževalec plača. "Eno od možnosti je tu zagotovo tranzitni promet," je menil in poudaril, da se "vsa naša prizadevanja na vseh področjih varovanja okolja izničijo zaradi tranzitnega prometa". člani odbora so na današnji seji tudi soglasno sprejeli predlog sklepov upravljanja z vodami v Sloveniji, o katerih so razpravljali na pretekli seji. Odbor s sklepi med drugim predlaga ministrstvu za okolje in prostor, da pospeši pripravo vseh z zakonom o vodah določenih strateških dokumentov ter z njimi seznani odbor DZ. Vladi pa odbor predlaga, da na podlagi omenjenih strateških dokumentov pripravi program gradnje javne vodne infrastrukture do leta 2020. mke/uk
< OBJAVLJEN PREDLOG RESOLUCIJE O NORMATIVNI DEJAVNOSTI