Kategorija: Novice
JUTRI POGAJANJA O VIŠINI POVPREČNINE ZA LETO 2009
Ljubljana, 20.01.09 - Jutri, v sredo 21. januarja bodo ob 14.00 začela potekati pogajanja o sklenitvi dogovora o novih naloženih nalogah občinam, ki lahko občinam prinese dvig predlagane povprečnine. Sedaj določena povprečnina znaša 513,79 €, Ministrstvo za finance je združenju posredovalo dopis v katerem je zapisano, da naj bi se povprečnina ob rebalansu proračuna za leto 2009 povišala na 538,87 €. V združenju se trudimo, da bi se ta predlog zaradi novih in povečanih nalog naloženih občinam še zvišal. Tako smo Skupnosti občin Slovenije predlagali skupni sestanek, ki bo potekal eno uro pred pričetkom pogajanj. Izmenjali bomo analize in tako enotno nastopiti pred vladno stranjo.
Povprečnina za leto 2009 je določena v Zakonu o izvrševanju proračunov RS za leti 2008 in 2009 (Ul. RS št. 114/07 in 58/08) in znaša 513,79 €. Zakon je bil pripravljen v letu 2007 in mogel upoštevati 37. člena Zakona o financiranju občin (ZFO-1), ki določa, da se povprečnina za leto 2009 izračuna na podlagi podatkov o izdatkih občinskih proračunov za leto 2007. V mesecu novembru leta 2008 je Ministrstvo za finance pripravilo nov izračun povprečnine za leti 2009 in 2010 na podlagi stroškov, ki so jih občine imele v letu 2007 povečane za inflacijo v letu 2008 (6,2%) in letu 2009 (predvideno 3,2%). Nova predlagana povprečnina za leto 2009 je 538,87 €.
Vendar pa je bilo zaznati veliko novih naloženih nalog občinam in sicer izjemno višanje stroškov z novo zakonodajo na področju zdravstvenega zavarovanja, ki je bistveno povečala število zavarovancev, za katere mora obvezno zdravstveno zavarovanje plačati občina. Povečujejo se tudi obremenitve pri pomoči na domu, povečuje se število spremljevalcev otrok s posebnimi potrebami, za katere plačo zagotavlja občina, pa število občinskih redarjev, ki je naraslo z zvišanjem njihovih pooblastil, spremembe pravilnika o vrtcih povečujejo kvadraturo na otroka, spremembe plačnega sistema pa denimo zvišanje plač nekaterih vzgojiteljic v vrtcih, katerih plače prav tako zagotavljajo občinski proračuni. Nekaj pa je povsem sistemskih zahtev. Za vsak prostorski akt je po novem nujno narediti okoljsko študijo in študijo poplavnih nevarnosti, za vsak najet kredit je potrebno pridobiti finančnega svetovalca, vse to pa vpliva na večjo primerno porabo. Spodaj je na kratko predstavljena analiza novih stroškov na podlagi nove zakonodaje o predšolski vzgoji.
Dodatne stroške občinam je prinesel Zakon o vrtcih, zaradi povečanega vpisa otrok v programe predšolske vzgoje so nastali dodatni stroški predvsem za zaposlene, materialne stroške, stroške investicij itd… Združenje občin je pripravilo analizo tekočih stroškov in transferov na področju predšolske vzgoje od leta 2001 do 2007 na podlagi podatkov, ki so objavljeni na spletni strani Ministrstva za finance. Po podatkih od leta 2001 do leta 2007 so se stroški za predšolsko vzgojo povečali za 55,96%, v ta odstotek so vključeni samo tekoči stroški in transferi, torej brez investicijskih odhodkov. Za primerjavo naj navedemo, da je inflacija od začetka leta 2002 in do konca leta 2007 znašala 28,6%, torej so stroški za predšolsko vzgojo v tem obdobju naraščali dvakrat hitrejše kot inflacija. V mesecu novembru je Združenje občin Slovenje pozvalo občine, da nam posredujejo podatke o tekočih stroških in tekočih transferih občin za vrtce od meseca avgusta do oktobra 2008. Prejeli smo podatke iz 52 občin Iz analize je bilo izključenih 6 poročil zaradi nepopolnih oz. nesmiselnih podatkov. V analizo je bilo torej vključenih 46 občin, kar predstavlja 21,9% vseh občin v Republiki Sloveniji. Zastopanih pa je 24,16 % prebivalcev Republike Slovenije. V analizo so bile vključene tudi tri mestne občine in sicer Maribor, Kranj in Ptuj. Iz prejetih poročil občin je razvidno, da so se stroški občin povečali. Po analizi 46 poročil je razvidno, da je povprečno povečanje tekočih stroškov in transferov za 11,24%. Ob upoštevanju izračuna povprečnine Ministrstva za finance je razvidno, da je za leto 2009 predviden povprečen znesek za predšolsko vzgojo 111,86 €. Torej se mora povprečnina povečati za 12,58 €. Upoštevati je potrebno še dejstvo, da v zgornji analizi niso vključeni podatki o investicijah v vrtce. Mislimo, da bi bilo potrebno upoštevati tudi ta moment, saj so se investicije v vrtce v tem letu glede na lansko leto povečale v povprečju več kot za 214,29%. Investicijski odhodki so v letih od 2001 do 2006 znašali povprečno 9,13% tekočih stroškov in transferov.
Ob predvidevanju, da bi to povprečje veljalo tudi za leto 2009 bi občine za investicije v predšolsko vzgojo investirale 20.645.835 €. V obdobju od januarja do oktobra leta 2008 so se investicije povečale za 214,29% glede na enako obdobje v letu 2007. Poudariti je še potrebno, da podatki, ki smo jih pridobili od občin še niso dokončni, ker večina velikih investicij še poteka oz. do sedaj še niso bile zaključene. Ob predpostavki, da bo ta trend investicij veljal tudi za leto 2009 bodo investicije v letu 2009 predstavljale 19,57% tekočih odhodkov in transferov, kar znese 44.242.940 €. To pa pomeni, da se obseg sredstev za investicije poveča za 23.597.105 € od predvidenih 20.645.835 €. To povečanje pa bi bilo potrebno upoštevati pri povprečnini. Povprečnina se zaradi povečanja investicijskih odhodkov na osnovi zgornje analize mora povečati za 11,68 € na prebivalca ( 23.57.105 € / 2.020.766 preb.). Skupno povečanje povprečnine za leto 2009, samo zaradi spremenjenega Zakona o vrtcih je 24,26 €.
Poleg analize na podlagi zakonodaje o predšolski vzgoji smo pripravili kratko analizo povečanja stroškov na področju zdravstvenega zavarovanja, ki je bistveno povečala število zavarovancev, za katere mora obvezno zdravstveno zavarovanje plačati občina, še hujše posledice pa prinaša nova ureditev, ki je pričela veljati 1.1.2009. Povečujejo se tudi obremenitve pri pomoči na domu, povečuje se število spremljevalcev otrok s posebnimi potrebami, za katere plačo zagotavlja občina, pa število občinskih redarjev, ki je naraslo z zvišanjem njihovih pooblastil, spremembe pravilnika o vrtcih povečujejo kvadraturo na otroka, spremembe plačnega sistema pa denimo zvišanje plač nekaterih vzgojiteljic v vrtcih, katerih plače prav tako zagotavljajo občinski proračuni. Nekaj pa je povsem sistemskih zahtev. Za vsak prostorski akt je po novem nujno narediti okoljsko študijo in študijo poplavnih nevarnosti, za vsak najet kredit je potrebno pridobiti finančnega svetovalca. O vsebini pogajanj vas bomo sproti obveščali.
< NAPOVEDNIK DOGODKOV ZA TEDEN OD 19. 1. DO 23. 1. 2009