Kategorija: Novice
41. SEJA VLADE
Ljubljana 28.8.2009 - Vlada je na včerajšnji seji med drugim sprejela predlog Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o igrah na srečo, Poročilo o izvrševanju proračuna Republike Slovenije za leto 2009 v obdobju januar - junij 2009, več si lahko preberete v nadaljevanju.
Vlada sprejela predlog Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o igrah na srečo
S predlogom zakona se spreminjajo in dopolnjujejo določena področja prirejanja iger na srečo (zlasti odgovorno prirejanje in igranje iger na srečo ter nadzor) s cilji, da se zaščiti mladoletne in druge občutljive osebe pred škodljivimi vplivi in negativnimi posledicami igranja iger na srečo, uveljavi družbeno odgovorno prirejanje iger na srečo ter poveča učinkovitost nadzora, zlasti na področju nedovoljenega prirejanja iger na srečo brez koncesije Vlade Republike Slovenije.
S predlogom zakona se odpravljajo tudi nepotrebne omejitve v poslovanju prirediteljev in koncesionarjev za prirejanje iger na srečo, ki posegajo v pristojnosti organov upravljanja teh družb. Natančneje so zapisane določbe zakona, ki so se ob izvajanju izkazale za nejasne ali nedorečene. Predlagana je tudi odprava omejitve, da so v lastniški strukturi prirediteljev in koncesionarjev, ki jim Vlada Republike Slovenije dodeli koncesijo za prirejajo iger na srečo, lahko udeležene le osebe evropskega gospodarskega prostora, saj ni tehtnih razlogov, da se ta omejitev ne odpravi med pristopnimi pogajanji Slovenije za vključitev v OECD.
Predlog zakona je bil dne 24.6.2009 objavljen na spletni strani Ministrstva za finance za javno obravnavo. Pripombe in mnenja je posredovalo 17 deležnikov, ki večinoma izražajo svoja stališča do prirejanja iger na srečo ter predlagajo zlasti znižanje dajatev, spremembe delitve koncesijske dajatve ter zmanjšanje ali povečanje števila koncesij. Glede na to, da predlog zakona posega na določena področja prirejanja iger na srečo in se vprašanja lastništva koncesionarjev, števila dodeljenih koncesij, dajatev in njihove delitve proučujejo v okviru strategije razvoja dejavnosti iger na srečo, ki je v pripravi, te pripombe niso bile upoštevane. Upoštevana pa je bila večina pripomb deležnikov s področij in ciljev, ki so predmet tega predloga zakona.
Vlada bo dodatno pomagala prizadetim pridelovalcem krušnih žit in mlekaZaradi pomembnega poslabšanja razmer v nekaterih sektorjih kmetijstva, zlasti pa pri pridelavi krušnih žit in pri prireji mleka bo Slovenija izvedla enkratne ukrepe kot pomoč za premostitev trenutnih problemov, in sicer ukrepa »de minimis« za pomoč najbolj prizadetim pridelovalcem krušnih žit v višini 2 mio EUR in proizvajalcem mleka prav tako v višini 2 mio EUR. Vlada RS bo tudi predlagala Skladu kmetijskih zemljišč in gozdov RS, da prouči možnost znižanja zakupnine za večje zakupnike kmetijskih zemljišč, ki pridelujejo krušna žita in tiste, ki proizvajajo mleko.
Poleg tega bo Slovenija, zaradi posledic gospodarske in finančne krize, ki se kažejo tudi na področju kmetijstva, pospešila postopke na področju neposrednih plačil. 90 odstotkov izplačil za območja z omejenimi možnostmi za kmetijsko pridelavo, kar predstavlja približno 38 mio EUR, bo izvedenih predvidoma do konca letošnjega leta. Odločbe, ki se nanašajo na enotno plačilo na površino, bo Agencija RS za kmetijske trge in razvoj podeželja začela izdajati do konca letošnjega leta, sredstva pa se bodo pričela izplačevati v začetku januarja 2010.
Pridelovalci krušnih žit se v letošnjem letu na nekaterih območjih srečujejo z izjemno težkim položajem. Zaradi obilnih padavin, ki so bile konec meseca junija in v začetku julija, je letošnji pridelek ozimnih rastlin, predvsem pšenice, količinsko precej slabši v primerjavi z običajnimi letinami. Ĺ e večji problem kot količina pa predstavlja slaba kakovost pšenice, saj jo je približno 90 odstotkov primerne le za krmo.
V drugi polovici 2008 so se zaostrile tudi razmere na globalnem mlečnem trgu. EU je z izvozom mlečnih proizvodov postala manj konkurenčna, posledično so začele naraščati zaloge. V nekaterih državah članicah so se odkupne cene za mleko znižale tudi do 50 odstotkov na letni ravni. Slovenija je del skupnega trga EU in se nastalim razmeram ni povsem izognila. Tudi v Sloveniji so se v zadnjem obdobju, od decembra 2008, ko so dejanske odkupne cene mleka po poročanju slovenskih mlekarn dosegle najvišjo raven doslej nasploh, in sicer 35,69 EUR/100 kg, do junija 2009, ko je cena znašala 26,54 EUR/100 kg, odkupne cene mleka znižale kar za 25,6 odstotkov.
Vlada sprejela Poročilo o izvrševanju proračuna Republike Slovenije za leto 2009 v obdobju januar - junij 2009
Na podlagi Zakona o javnih financah mora vlada predložiti Državnemu zboru Republike Slovenije poročilo o izvrševanju proračuna v prvem polletju tekočega leta. Poročilo vsebuje podatke o realizaciji prejemkov, izdatkov v obdobju januar – junij tekočega leta in ocene realizacije do konca leta. Poročilo vsebuje tudi druge podatke o izvrševanju proračuna, kot so podatki o vključevanju novih obveznosti v proračun, prenos namenskih sredstev iz proračuna preteklega leta, podatke o prerazporejanju proračunskih sredstev, o spremembah neposrednih proračunskih uporabnikov, uporabi sredstev proračunske rezerve ter podatke o poroštvih.
Glavne značilnosti, ki so vplivale na načrtovanje in realizacijo proračuna v prvem polletju leta 2009 so:
- zmanjšanje vseh proračunskih prihodkov, še posebej davčnih, pod raven lanskega leta, kar je vlada le delno nadomestila s spremenjeno trošarinske politike,
- začetek zagotavljanja dodatnih sredstev za pokrivanje vseh zakonskih obveznosti, ki so bile v sprejetem proračunu načrtovane prenizko oziroma sploh niso bile načrtovane v višini 590 mio EUR,
- začetek zagotavljanja financiranja protikriznih ukrepov v obsegu 600 mio EUR,
- poudarek na vseh programih, ki zagotavljajo dolgoročen razvoj in ki spodbujajo gospodarsko aktivnost,
- omejevanje izdatkov za plače skladno z dogovorom s sindikati.
Sprejeti proračuna za leto 2009[1] oziroma rebalans proračuna za leto 2009, ki ga je Državni zbor Republike Slovenije sprejel na seji dne 26. 3. 2009, je v bilanci prihodkov in odhodkov predvidel prihodke v višini 8.782 mio EUR in odhodke v skupni višini 9.916 mio EUR. Proračunski primanjkljaj je bil ocenjen na 1.133 mio EUR ali 2,9 BDP.
V prvi polovici leta je bilo realiziranih 3.503 mio EUR prihodkov oziroma 39,89 % prihodkov načrtovanih v rebalansu proračun ter 4.496 mio EUR odhodkov, kar pomeni 45,34 % vseh v rebalansu predvidenih odhodkov.
Med izvrševanjem proračuna so se makroekonomska izhodišča dodatno poslabšala, nadaljeval se je upad prihodkov, zagotoviti je bilo potrebno dodatna sredstev za pokojninsko blagajno ter izvedbo protikriznih ukrepov. Takšna situacija je zahtevala ponoven rebalans državnega proračuna (drugi rebalans) za leto 2009, s katerim se primanjkljaj povečuje na 1,8 mrd EUR ali 5 % BDP in je za dobri 2 odstotni točki višji od prvotno načrtovanega.
Z rebalansom proračuna se spreminja tudi ocena realizacije, tako da bodo predvideni prihodki za 2,4 % BDP (863 mio) nižji od prvotno načrtovanih proračunskih prihodkov. Proračunski odhodki bodo nižji od sprejetega proračuna za 0,4 % BDP (157 mio).
Ukrepi, ki so spremljali spremenjeno javnofinančno situacijo v obdobju januar-junij 2009 ter so načrtovani do konca leta 2009, posegajo zlasti na odhodkovno stran proračuna in zajemajo:
- Zagotovitev financiranja vseh zakonskih pravic prebivalstva v nespremenjeni višini.
- Zmanjšanje sredstev za financiranje blaga in storitev na najnižji možni obseg ob upoštevanju sprejetih varčevalnih ukrepov.
- Zagotovitev sredstev za nove protikrizne ukrepe in prilagoditev višine in načina financiranja že sprejetih protikriznih ukrepov novim potrebam.
- Izločitev vse tistih investicijskih projektov iz proračuna, za katere obstaja velika verjetnost, da do konca leta ne bodo realizirani ter prilagoditev višine investicijskih odhodkov novim nižjim vrednostim temelječim na nižjih cenah izvajalcev.
- Prilagoditev odhodkov financiranih iz evropskega proračuna obsegu, za katerega obstaja velika verjetnost, da bomo zanje lahko realizirali tudi proračunske prihodke.
- Krčenje in prestrukturiranje proračunskih odhodkov z namenom pridobiti prostor za financiranje dodatne obveznosti v pokojninsko blagajno v predvideni višini 125 mio EUR.
V Računu finančnih terjatev in naložb so bili načrtovani izdatki v višini 308 mio EUR (realizacija v prvem polletju iz naslova danih posojil in povečanj kapitalskih deležev je 51,90 % ter 73,05 % iz naslova prejetih vračil danih posojil in prodaje kapitalskih deležev), ki pa naj bi bili ob koncu leta realizirani v višini 654 mio EUR.
Za financiranje proračunskega primanjkljaja je bilo predvideno zadolževanje v obsegu 2.296 mio EUR in se bo z namenom nemotenega financiranja proračunskih izdatkov in odhodkov do konca leta 2009 povečalo za 1.051 mio EUR. Odplačila dolga (odplačila glavnic) so bila realizirana v obsegu 783 mio EUR ali 91,71 % načrtovanih sredstev.
Poročilo bo po obravnavi na seji Vlade RS objavljeno na spletnih straneh ministrstva za finance.
Vlada izdala Uredbo o spremembah Uredbe o podporah električni energiji, proizvedeni iz obnovljivih virov energije
Z Uredbo o spremembah Uredbe o podporah električni energiji, proizvedeni iz obnovljivih virov energije se datum začetka izvajanja nove sheme podpor s 1. septembra 2009 prestavi na 1. oktober 2009, ker od Evropske komisije še vedno nismo prejeli soglasja za novo shemo podpor.
Uredba o podporah električni energiji, proizvedeni iz obnovljivih virov energije, je bila sprejeta na podlagi devetega odstavka 64. n člena Energetskega zakona. Zaradi daljšega medresorskega usklajevanja je bila sprejeta šele 8. maja 2009.
Nova ureditev državnih pomoči za proizvodnjo električne energije iz obnovljivih virov energije je bila prijavljena Evropski komisiji. Predvideni datum za začetek izvajanja podpor je bil 12. julij 2009. Ker Komisija do začetka julija 2009 ni izdala soglasja k notificirani shemi, je bil predvideni datum začetka izvajanja podpor po novi shemi preložen z 12. julija 2009 na 1. september 2009. Po pogovorih, ki so bili opravljeni s predstavniki Komisije, je ugotovljeno, da tega soglasja ne bodo poslali do konca avgusta. Zato je treba datum začetka izvajanja sheme podpor s 1. septembra 2009 za en mesec preložiti, ker bi izvajanje nove sheme za podpore brez soglasja Komisije pomenilo nelegalno zagotavljanje državnih pomoči.
Vlada sprejela Enajsto poročilo o državnih pomočeh v Sloveniji (za leta 2006, 2007 in 2008)
Državne pomoči v Sloveniji so se v letu 2008 v primerjavi z letom 2007 povečale za 20,83%, v primerjavi z letom 2006 pa za 17,19%. Delež državnih pomoči v bruto domačem proizvodu je zadnja tri leta pod 1%, in je tak ostal tudi v letu 2008.
V letu 2008 se je struktura pomoči v primerjavi z letom 2007 nekoliko spremenila. Prevladujejo horizontalne pomoči (47,39%), ki so v obdobju zadnjih desetih let dosegle najvišji delež v strukturi državnih pomoči. Delež pomoči namenjen kmetijstvu, ribištvu in posebnim sektorjem se je nekoliko znižal. Povečanje državnih pomoči v Sloveniji v letu 2008 je rezultat večjega obsega dodeljenih pomoči za regionalne cilje, naravne nesreče ter varstva okolja. Pomoči namenjene kmetijstvu so se v primerjavi z letom 2007 še nekoliko povečale (za 7,22%), medtem ko so pomoči dodeljene posebnim sektorjem ostale nespremenjene.
Pomoči, namenjene malim in srednje velikim podjetjem (v nadaljevanju MSP) so v zadnjih dveh letih najbolj padle in predstavljajo v strukturi horizontalnih ciljev v letu 2008 le 2,21%, v celotni strukturi državnih pomoči pa 0,68% dodeljenih državnih pomoči. V primerjavi z letom 2007 so narasle pomoči za varstvo okolja (za 39,07%), ter pomoči namenjene vzpodbujanju kulture (za 28,53%), k povečanju obsega horizontalnih ciljev pa so prispevale tudi pomoči namenjene sanaciji naravnih nesreč. Vse ostale pomoči, ki jih prištevamo med horizontalne cilje so se v letu 2008 znižale.
Pri državnih pomočeh, ki so namenjene posebnim sektorjem je delež pomoči v BDP ostal skoraj nespremenjen (0,19% BDP), v letu 2008 pa se je znižal na 0,17%. V strukturi pomoči za posebne sektorje je največ pomoči dodeljenih za transport (železnice, kar prestavlja 70% pomoči med posebnimi sektorji) in pomoči namenjene zapiranju premogovnikov (28,6% pomoči med posebnimi sektorji). V letu 2008 je bilo z instrumentom A1 (dotacije) dodeljenih kar 97,98% vseh pomoči. Pomoči, dodeljene s pomočjo instrumentov skupine A2 (oprostitve, izjeme in olajšave) so se v primerjavi z letom 2007 nekoliko povečale (iz 1,38% na 1,84%) vendar imajo v primerjavi s preteklimi leti izredno majhen delež. Instrument C1 (ugodna posojila) se je zadnja leta gibal okrog 1% dodeljenih pomoči, v letu 2008 padel na 0,16%. Instrumenti skupine B1 (finančni transferji države v obliki kapitalskih naložb ter skupine D (garancije) so bile v letu 2008 zanemarljive, saj so predstavljale manj kot 0,2% vseh državnih pomoči.
V letu 2008 je bila Slovenija bližje ciljem Lizbonske strategije - to je čim manj pomoči v posebne sektorje ter čim manj pomoči za reševanje in prestrukturiranje. V letu 2008 se je nivo državnih pomoči sicer zvišal, vendar najbolj pri horizontalnih ciljih, ki imajo manjši vpliv na izkrivljanje konkurence in so generator razvoja gospodarstva.
Poročilo bo po obravnavi na seji Vlade RS objavljeno na spletnih straneh ministrstva za finance.
< 8. REDNA SEJA PREDSEDSTVA ZDRUŽENJA