Kategorija: Novice
24. IZREDNA SEJA DZ
Ljubljana, 27. 5. 2010 - 24. izredna seja Državnega zbora RS je potekala 25. in 26. maja 2010. Na dnevnem redu so imeli poslanci šest točk. Poslanci so sprejeli zakon o integriteti in preprečevanju korupcije in ustanovili novo občino Mirna. Zavrnili pa so ustanovitev občine Ankaran. V prvi obravnavi pa so obravnavali zakon o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev in zakon o socialno varstvenih prejemkih.
SPREJETI ZAKONI IN ZAVRNJEN ZAKON
ZAKON O INTEGRITETI IN PREPREčEVANJU KORUPCIJE (ZIntPK)
DZ je sprejel Zakon o integriteti in preprečevanju korupcije. Namen novega protikorupcijskega zakona je vzpostavitev sistemskega okolja za preprečevanje korupcije, krepitev transparentnosti in integritete javnega sektorja.
Z zakonom komisijo za preprečevanje korupcije določajo kot neodvisen in samostojen državni organ. Namesto dosedanjih petih jo bodo sestavljali le trije funkcionarji, predsednik in dva njegova namestnika. Imenoval jih bo predsednik republike na podlagi predloga primernih kandidatov, ki ga bo pripravila posebna izbirna komisija. V slednjo bodo svojega predstavnika imenovali vlada, komisija za nadzor javnih financ DZ, računsko sodišče, sodni in uradniški svet. Predsednik protikorupcijske komisije bo imel šestletni mandat, namestnika pa petletnega. Sedanji predsednik in njegova namestnica, ki se jima septembra izteče mandat, ne bosta mogla biti ponovno imenovana. Novi funkcionarji komisije bodo imenovani po novem sistemu.
Ena od novosti v zakonu so tudi določbe o lobiranju. Lobisti se bodo morali registrirati, kar bo opravila protikorupcijska komisija. Za kršitve lobistov so predvidene kazni, tudi odvzem licence in prepoved opravljanja lobistične dejavnosti. Komisija bo kot doslej še naprej pripravljala načelna mnenja in z njimi seznanjala javnost. Novost pa je, da bo osnutek mnenja pred tem poslala v mnenju obravnavani osebi oz. organizaciji, ki bo imela možnost odzivnega poročila. Novost je tudi, da bodo morali vsi, ki sklepajo pogodbe v javnem sektorju za storitve oz. nabave, v pogodbe obvezno vključiti protikorupcijsko klavzulo. Zakon ureja tudi zaščito prijaviteljev korupcije.
PREDLOGA NOVEL ZAKONA O USTANOVITVI OBčIN TER O DOLOčITVI NJIHOVIH OBMOčIJ (ZUODNO-G, ZUODNO-H)
DZ je sklenil, da je predlog za ustanovitev občine Mirna primeren za nadaljnjo obravnavo. Nasprotno pa je ustavljen postopek ustanavljanja občine Ankaran, saj predlog med poslanci ni prejel zadostne podpore. Po predlogih zakonov bi se sicer občina Ankaran izločila iz sedanje Mestne občine Koper, občina Mirna pa iz obstoječe občine Trebnje. Občina Sveti Jurij pa bi se preimenovala v Sveti Jurij ob Ĺ čavnici.
Postopek ustanavljanja omenjenih občin poteka od julija lani, ko je državni zbor sklenil, da predloga izpolnjujeta pogoje ter razpisal posvetovalni referendum. Na referendumu, ki je bil novembra lani, se je večina tamkajšnjih prebivalcev izrekla za samostojno občino. Ankarančani so s 56 odstotki za in 44 odstotki proti podprli ustanovitev občine Ankaran. Prebivalci Mestne občine Koper so sicer z veliko večino zavrnili predlog o delitvi občine na štiri nove. V delu občine Trebnje, kjer naj bi nastala samostojna občina Mirna, pa je na referendumu ustanovitev občine podprlo kar 88,24 odstotka volivcev. Na podlagi referendumskih izidov je vlada pripravila novelo zakona o ustanovitvi, z njenim sprejetjem marca letos pa je državni zbor dal zeleno luč ustanovitvi občin Ankaran in Mirna. A so državni svetniki na sprejeti zakon izglasovali veto, ki pa ob ponovnem odločanju v državnem zboru ni bil preglasovan, saj je za potrditev zakona zmanjkal en poslanskih glas. Zato je skupina poslancev predlog za ustanovitev obeh občin vložila ponovno, a tokrat v obliki dveh ločenih zakonov, za vsako občino posebej. Prvopodpisani pod predlog za ustanovitev občine Ankaran je Franco Juri (Zares), pod predlog za ustanovitev občine Mirna pa se je podpisal Anton Anderlič (LDS). Poslanci so o teh predlogih tako razpravljali že tretjič.
Ob razpravi se je pokazalo, da imajo poslanci o ustanavljanju novih občin različna mnenja tudi znotraj poslanskih skupin. Del poslancev je opozarjal, da mora DZ spoštovati voljo prebivalcev ter da oba predloga izpolnjujeta zakonske pogoje. Vlada in nekateri koalicijski poslanci so nasprotovali nadaljnjemu drobljenju občin, medtem ko je del poslancev SDS napovedal, da predlogov zaradi diskriminatornega postopka ne bo podprl.
Ob današnjem glasovanju je tako za ustanovitev občine Mirna glasovalo 34 poslancev (proti 31), za ustanovitev občine Ankaran pa 29 poslancev in 40 proti. Za ustanovitev obeh občin so glasovali v LDS in SLS, proti so bili v DeSUS, v SD, SDS, Zaresu in SNS pa so bila mnenja različna.
ZAKONI V OBRAVNAVI
PREDLOG ZAKONA O UVELJAVLJANJU PRAVIC IZ JAVNIH SREDSTEV (ZUPJS)
Predlog Zakona o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev je po mnenju večine poslancev primerna za nadaljnjo obravnavo. Z njim naj bi uvedli večjo preglednost ter učinkovitost pri delitvi teh sredstev in preprečili zlorabe sistema socialne varnosti.
Predlog zakona vzpostavlja centralne evidence na obravnavanem področju. Upoštevani pa bodo vsi dohodki razen določenih izjem ter tudi nepremično premoženje. Postopek uveljavljanja pravic bo potekal prek centrov za socialno delo, s čimer se uveljavlja enotna vstopna točka.
Poslanske skupine so v prvi obravnavi predloga zakona pozdravile namen zakona, da odpravi anomalije v sedanjem sistemu. Iz vrst opozicije pa je bilo slišati tudi opozorila, da pri sprejemanju zakona ne bi smeli tako hiteti. Za sklep, da je predlog primeren za nadaljnjo obravnavo, je glasovalo 70 poslancev, proti pa ni glasoval nihče.
PREDLOG ZAKONA O SOCIALNO VARSTVENIH PREJEMKIH (ZSVarPre)
Predlog Zakona o socialno varstvenih prejemkih je po mnenju večine poslancev primeren za nadaljnjo obravnavo. Tudi ta predlog naj bi uvedel večjo preglednost ter učinkovitost pri delitvi teh sredstev in preprečili zlorabe sistema socialne varnosti.
Na podlagi zakona o socialnovarstvenih prejemkih se prenašajo nekatere pravice, ki ne temeljijo na vplačanih prispevkih, iz pokojninskega sistema. To sta varstveni dodatek in državna pokojnina. Denarna socialna pomoč bo v dveh višinah, in sicer nižja za začasne prejemnike socialne pomoči v višini 288,81 evra, trajno nezmožni za delovno aktivnost ali starejši pa bodo skupaj z varstvenim dodatkom dobili višji znesek, in sicer 450,54 evrov. Uvajajo se posebne medinstitucionalne komisije za tiste, ki so težje zaposljivi. Delodajalci, ki bodo zaposlili najbolj ogrožene, bodo stimulirani, zakonski predlog pa predpostavlja tudi, da posameznik za reševanje svojega položaja "aktivira tudi svoje premoženje".
Poslanske skupine so se pri prvi obravnavi predloga zakona strinjale, da je takšen zakon nujen, in pozdravile spodbujanje delovne aktivnosti. Zlasti v SDS pa so opozorili na nevarnost, da bo namesto preglednosti prinesel še več nepravilnosti in administriranja. Ob današnjem glasovanju je za predlog glasovalo 69 poslancev, proti pa nihče.
< DRŽAVA BO USTANOVILA INŠPEKCIJO ZA NADZOR PLAČ